Loden Leeuw

Dit is de meest irritante reclame van 2019

Door RTL Nieuws··Aangepast:
Dit is de meest irritante reclame van 2019
RTL

Vanavond werd de prijs uitgereikt die je als genomineerde liever niet krijgt: de Loden Leeuw voor meest irritante reclame. Onder andere Marijke Helwegen en snoepproducent Haribo vielen in de prijzen.

De Loden Leeuw is een prijs die televisieprogramma Radar sinds 2002 jaarlijks uitreikt. 

Dit jaar heeft de reclame van Haribo waarin volwassenen kinderen spelen met 51 procent van de stemmen gewonnen. De andere genomineerden voor tv-spotjes waren Hornbach en Lampdirect. "De stemmetjes zijn irritant en de uitvoering is irritant. Dat trekken mensen niet zo goed. Het is letterlijk een kinderachtige reclame’",  zegt presentatrice Antoinette Hertsenberg.

In de reclame van Haribo spelen kantoormedewerkers tijdens vergadering kinderen:

Marijke Helwegen

De 70-jarige televisiepersoonlijkheid Marijke Helwegen heeft de prijs ontvangen voor meest irritante BN'er in een reclamespotje. De andere genomineerden waren Paul Haenen en Sjaak Swart.

Helwegen speelde in een reclame van SecureStrip waarin ze een anti-inbraakdeurstrip aanprijst. "Ik was altijd doodsbang voor inbrekers, zelfs met Sjors voor de deur", zegt ze in het beruchte spotje. Kijkers konden haar boodschap niet echt waarderen; maar liefst 45 procent van hen koos voor het spotje met Marijke.

Ze bleef daarmee Sjaak 'Koning Toto' Swart (29 procent) en Paul Haenen (26 procent) met zijn spotje voor Pricewise voor.

Helwegen in de reclame voor beveiliging van je huis:

Lees meer over
Marijke HelwegenReclame