Duizenden ouders klagen over te laag schooladvies, 'zelfs cadeautjes voor leraar'
Leraren in het basisonderwijs krijgen vaker te maken met ouders die het oneens zijn met het schooladvies van hun kind. Die doen er dan alles aan om dat aan te laten passen. En leraren bezwijken vaak voor de druk.
Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en het AD. Ze ondervroegen ruim 800 leraren van groep 8 en de brugklas. Meer dan de helft van de leraren van groep 8 had te maken met ouders die het niet eens waren met het schooladvies.
Ouders haalden vervolgens alles uit de kast om dat advies omhoog te krijgen, bijvoorbeeld met een IQ-test of door zelf te gaan praten met de middelbare school. Een enkeling kwam volgens het AD zelfs met een cadeautje voor de leraar.
Tegelijk zien leraren in de brugklas dat kinderen op een te hoog niveau werden geplaatst. Naar schatting 9 procent van de eersteklassers zat op een verkeerd niveau, 6 procent zou te hoog zijn geplaatst.
Afwijking van Cito
Docenten denken dat groep 8-leraren bezwijken voor de druk van de ouders. Op intakeformulieren zien ze regelmatig een schooladvies dat afwijkt van het Cito-resultaat.
Volgens een van de docenten die het AD sprak, komt het doordat kinderen kunnen oefenen voor de Cito-toets. Ze halen daar een goed resultaat, maar lopen 'vervolgens in de brugklas op hun tenen'.
Meerderheid tevreden
De overgrote meerderheid van de ouders met een kind in groep 8 (94%) is overigens tevreden met het schooladvies dat hun kind van de basisschool krijgt. De groep ouders die niet tevreden is met het schooladvies bedraagt 6%. Dat is een laag percentage, maar het gaat dan toch om circa 10.000 ouders.