Schone bussen

'Geldnood ov-bedrijven brengt klimaatakkoord in gevaar'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP'Geldnood ov-bedrijven brengt klimaatakkoord in gevaar'
RTL

Het rijk moet openbaarvervoerbedrijven steunen die door de coronacrisis in de financiële problemen komen. Anders dreigt de uitvoering van het klimaatakkoord grote vertraging op te lopen. Dat zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI tegen RTL Nieuws. De RAI is de club van auto-importeurs en fabrikanten van onder andere bussen.

Volgens Van Eijck leidt de financiële ellende door het coronavirus er bij de ov-bedrijven toe dat ze niet meer investeren in schone en zuinige bussen, maar langer in verouderde en vervuilende bussen blijven rijden. "Dat heeft grote gevolgen voor de vermindering van de uitstoot van schadelijke emissies en CO2."

Strenge doelen

Daarmee dreigt de uitvoering van het klimaatakkoord in gevaar te komen. Gemeenten hebben strenge doelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van CO2 terug te dringen. Hiervoor zijn afspraken vastgelegd in het Klimaatakkoord. 

Gemeenten geven ov-bedrijven vergunningen en maken in ruil daarvoor ook afspraken over vergroening van het wagenpark. Van Eijck is bang dat de coronacrisis het uitgeven van nieuwe vergunningen zal vertragen. "De coronacrisis houdt ons nog een lange tijd in de greep. Maar dat mag geen reden zijn om onze klimaat- en milieudoelstellingen naar achteren te schuiven. Materieel dat tien tot vijftien jaar heeft gereden, stoot veel meer uit dan de nieuwe bussen en moeten vervangen worden."

Doelen klimaatakkoord niet gehaald, mede door bloeiende economie
Lees ook

Doelen klimaatakkoord niet gehaald, mede door bloeiende economie

Ook wijst de RAI op het belang van nieuwe vergunningen en daardoor continuïteit in investeringen voor de busfabrikanten en toeleveranciers. "Juist in deze tijden van crisis moeten we de vraag stimuleren en ervoor zorgen dat bedrijven kunnen blijven produceren", zegt Van Eijck. "In Nederland worden jaarlijks zo’n 300 tot 600 bussen afgeleverd. Als de vergunningen niet worden vernieuwd, valt deze productie deels of zelfs volledig weg."

Omdat ov-bedrijven financieel in de knel raken door de coronacrisis moet de overheid hen financieel ondersteunen om te blijven investeren in nieuwe bussen, vindt de RAI. "Goed voor milieu en klimaat, en goed voor de economie."

Lees meer over
RAI VerenigingOpenbaar vervoerKlimaatakkoord