Reclame over melkkoeien misleidend, moet worden aangepast
De campagne 'Nederland draait op zuivel' van de Nederlandse Zuivel Organisatie omvat volgens de Reclame Code Commissie op delen informatie die niet klopt.
Dat meldt de dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die een zaak aanspande en de uitspraak bekendmaakte. Wakker Dier bestreed onder andere met succes de stelling dat de gezondheid van een koe bepaalt hoe oud ze wordt.
Ook maakte de organisatie bezwaar tegen de claim dat de veehouder er alles aan zal doen een koe zo gezond mogelijk te houden, ouder te laten worden en melk te laten geven. De Reclame Code Commissie zegt dat 'niet is weersproken' dat een koe tot 14 jaar oud kan worden, maar meestal op de leeftijd van 5 of 6 al wordt geslacht.
Economische motieven bepalen hoe oud een koe wordt
Ook heeft Wakker Dier 'voldoende aannemelijk gemaakt' dat niet de gezondheid van de koe, maar bedrijfseconomische motieven voor het grootste deel bepalen op welke leeftijd een koe wordt geslacht.
Dat een kalf 'soms' al na een paar uur van de moeder wordt gescheiden gaat volgens de commissie eveneens niet op. Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat dat vele malen vaker gebeurt.
Niet meer gebruiken
De Reclame Code Commissie beveelt de Nederlandse Zuivel Organisatie aan om de uitingen niet meer zo te gebruiken. De Nederlandse Zuivel Organisatie heeft beroep aangetekend.