Creatieve ondernemers

Moederdag tijdens coronacrisis: bloemen en uit eten, maar anders dan anders

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© RTL NieuwsMoederdag tijdens coronacrisis: bloemen en uit eten, maar anders dan anders
RTL

Door de coronacrisis wordt Moederdag dit jaar anders gevierd dan in andere jaren. Klanten bestellen nóg meer online, bedrijven moeten creatief zijn. "Het zorgt er niet voor dat we het verlies wegwerken, maar je probeert te overleven."

Ondernemers die het zwaar hebben door de coronamaatregelen, grijpen Moederdag maar wat graag aan. Ze bedenken alternatieven om toch nog inkomsten te genereren, en zo hopelijk alvast iets van de financiële schade in te lopen.

Prijzen erg laag

Normaal gesproken had Moederdag niet zoveel invloed op het werk van orchideeënkweker Kimberley Sassen van Rainbow Orchids. Maar dit jaar komt Moederdag op een goed moment. "De prijzen van orchideeën liggen erg laag, misschien wel een derde van wat ze normaal kosten."

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update

Doordat de grenzen dicht zijn, is er weinig vraag naar. "Terwijl deze bloem juist een exportproduct is. Maar liefst 99 procent gaat normaal gesproken naar het buitenland." Maar Sassen besloot niet bij te pakken neer te zitten. "We bedachten een webshop voor de gewone consument zodat we ook in Nederland kunnen verkopen."

Moederdagbox

Speciaal voor Moederdag ontwikkelde ze een moederdagbox. "Vanaf twee takken kun je je eigen doos samenstellen in alle kleuren van de regenboog. Je merkt aan de orders dat er door Moederdag veel mensen online bestellen. Het zorgt er niet voor dat we het verlies wegwerken, maar je probeert te overleven."

Gasten voor hun camper bij restaurant Vlaar in 's-Graveland.© RTL Nieuws
Gasten voor hun camper bij restaurant Vlaar in 's-Graveland.

Uit eten gaan tijdens Moederdag zit er nog niet in. Maar Arlo Vlaar van Vlaar Restaurant uit 's-Graveland bedacht iets waardoor mensen toch nog bij hem kunnen eten. "Wij verhuren 9 à 10 campers voor onze deur en het werkt als een soort Thuisbezorgd: je bestelt je eten via de app van ons restaurant en wij brengen dat vervolgens tot aan de deur van de camper. De gast pakt het in de deuropening aan en kan gezellig in zijn eigen camper dineren."

Inrichting in restaurantstijl

Volgens Arlo is de camper ingericht zodat je echt het gevoel hebt dat je uit eten bent. "De tafels zijn gedekt met een mooi wit kleedje en de camper is helemaal ingericht in restaurantstijl. Je kunt een camper huren voor drie uur en dat kan rond lunchtijd en dinertijd. We hebben een speciaal moederdagmenu gemaakt."

Minder pinnen, meer iDEAL-betalingen

Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland ziet een trend sinds de opmars van het coronavirus. "Sinds Nederland in zelfisolatie zit, zien we dat er veel meer met iDEAL wordt betaald dan eerst. De pintransacties in nemen af. In een normale week waren er 106 miljoen pintransacties en dat zijn er nu nog 90 miljoen."

De transacties via iDEAL maken een hoop goed, zegt Beugel. "Normaal is er van jaar op jaar en van maand op maand een groei van 20 tot 30 procent in het gebruik van iDEAL. Dat percentage ligt nu wel rond de 50 procent." In de aanloop naar Moederdag zal dat niet anders geweest zijn. "Met Pasen zag je ook een duidelijke opleving."

De bloemensector ligt op zijn gat door de coronacrisis. De productie wordt grotendeels vernietigd.
Lees meer over
MoederdagConsument