Advies: laat arbeidsmigranten niet op één kamer slapen
Om coronabesmettingen bij slachthuizen, distributiecentra en in de land- en tuinbouw te beperken, moeten uitzendbureaus arbeidsmigranten niet langer samen op één kamer laten slapen. Ze mogen ook niet meer in kleine busjes van en naar het werk worden gebracht. Dat staat in een eerste advies dat is uitgebracht in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, zo bevestigen bronnen aan RTL Nieuws.
Een maand geleden is er in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een speciaal 'aanjaagteam' in het leven geroepen dat voorstellen doet om de werk- en leefomstandigheden van arbeidsmigranten te verbeteren. Het risico op coronabesmettingen in deze groep moet hierdoor afnemen.
Dit weekend weer corona-uitbraken
De kwetsbare positie van arbeidsmigranten zorgt er namelijk voor dat er een verhoogd risico is op besmetting. En ook dit weekeind werden weer corona-uitbraken geconstateerd in bedrijven waar arbeidsmigranten werkzaam zijn.
Bij twee fruitbedrijven in de Betuwe bleken mensen besmet. Eerder was het al raak in meerdere slachthuizen.
Waarom arbeidsmigranten relatief gevoelig zijn voor besmettingen met het coronavirus, is niet bekend. Maar de manier waarop ze wonen en naar hun werk gaan zou wel eens een rol kunnen spelen.
Arbeidsmigranten wonen over het algemeen in groepen die relatief groot zijn en vaak van samenstelling veranderen. Ook reisden ze tot voor kort groepsgewijs in kleine busjes tussen woon- en werkplaats, waardoor ze onderling geen anderhalve meter afstand konden houden.
Eén slaapkamer per persoon
Volgens het aanjaagteam moeten uitzendbureaus die arbeidsmigranten laten werken in bedrijven met een verhoogd risico op een besmetting, zoals slachterijen en vleesverwerkende bedrijven, hun werknemers één slaapkamer per persoon aanbieden, tenzij sprake is van werkende stellen of personen die graag een kamer delen.
Werknemers die ziek worden, door bijvoorbeeld corona, mogen niet langer uit hun huis worden gezet. Omdat uitzendbureaus over het algemeen zelf voor de huisvesting van hun personeel zorgen, is er geen juridische basis om effectief handhavend op te treden tegen dit 'amoreel gedrag'. Bedrijven die zich er aan schuldig maken, zouden wel publiekelijk kunnen worden aangesproken.
Het speciale team raadt ook aan om in noodwetgeving vast te leggen dat arbeidsmigranten anderhalve meter afstand moeten houden in de vervoersmiddelen waarmee ze reizen. De consequentie hiervan is dat transport met kleine busjes niet meer mogelijk is.
Touringcars inzetten
Er zal daarom gebruik moeten worden gemaakt van grotere voertuigen, zoals touringcars, zodat de afstand tot elkaar wel gegarandeerd is. Eerder besloot vleesverwerker Vion al bussen in te zetten, nadat de politie en de veiligheidsregio hadden geconstateerd dat in de kleine busjes te veel mensen zaten op te weinig afstand van elkaar.
Vion verdedigde aanvankelijk deze wijze van vervoer nog, omdat het bij de arbeidsmigranten zou gaan om mensen die 'samenleefden in dezelfde woning' en daarmee één huishouden zouden vormen, net als een gezin. Maar ook het speciale aanjaagteam is net als de politie en de veiligheidsregio van mening dat samenlevende arbeidsmigranten niet beschouwd moeten worden als één huishouden.
Daarvoor zijn de groepen namelijk te groot en wisselen ze te vaak van samenstelling. Bovendien is het niet altijd duidelijk welke arbeidsmigrant waar verblijft, waardoor controle lastig is.
'Forse vervoersproblemen'
Het advies van het team is een streep door de rekening van de uitzendbureaus. Zij regelen vaak de huisvesting en het vervoer van hun personeel zelf. Zij pleitten ervoor dat samenwonende arbeidsmigranten wel als één huishouden konden worden beschouwd, omdat ze dan ook als gezin in één busje konden worden vervoerd.
De nieuwe maatregel zorgt volgens de bureaus voor 'forse vervoersproblemen' waarmee hogere kosten gepaard gaan. Het definitieve advies wordt in de loop van komende week gepubliceerd.