12.000 uitschrijvingen

Geen moederdagreclames ontvangen? 'Klik dan hier op de knop'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© Eigen fotoGeen moederdagreclames ontvangen? 'Klik dan hier op de knop'
RTL

Moederdag is een commercieel hoogtepunt voor veel bedrijven, maar voor wensmoeders, mensen die geen moeder meer hebben of er geen contact mee hebben, is het een van de pijnlijkste dagen van het jaar. Bloemenwinkel Topbloemen stuurde dit jaar voor het eerst een nieuwsbrief met een afmelding voor moederdagreclame. 12.000 vrouwen reageerden.

Elk jaar rond de tweede zondag van mei voelde Cristina (38) zich verdrietig als ze de reclamefolders doorbladerde. Niet alleen in haar brievenbus werd ze met Moederdag geconfronteerd. Overal zag ze vrolijke moederdagcommercials: op tv, in haar inbox, langs de kant van de weg, bij de bloemenwinkel en in de supermarkt. "Ik heb lang een kinderwens gehad. Dat is bijna iedere dag van het jaar ingewikkeld, maar sommige dagen zijn net iets moeilijker, zoals Moederdag."

De aankondiging ervan begint al weken van tevoren. "Dat is confronterend, je kunt er moeilijk aan ontkomen. Op Moederdag zelf stroomde mijn Facebooktijdlijn vol met berichten van gelukkige moeders. Dat heb ik jarenlang lastig gevonden. Ik wilde dit ook, maar ik had het niet en dat deed heel veel pijn."

Tijdelijk geen mails

Daarom vond ze de mail van Topbloemen zo fijn. Als je liever niets wilt horen over Moederdag, ontvang je tijdelijk geen mails. "Dat is bijzonder. Ik heb nog nooit eerder gezien dat er rekening gehouden wordt met klanten die het hier moeilijk mee hebben."

Na zes jaar werd Cristina alsnog moeder en is het confronterende er voor haar vanaf. "Maar ieder jaar denk ik aan al die mensen die hier nog wel last van hebben."

De mailing van Topbloemen.© RTL Nieuws
De mailing van Topbloemen.

'Ik sla even over'

Ook Angela (29) was blij met de mail. Ze was 21 toen haar moeder plotseling overleed. Elke Moederdag die volgde, zag ze vriendinnen leuke dingen doen met hun moeder.

"Je wordt er ieder jaar mee geconfronteerd dat je moeder er niet meer is. Ik heb nu zelf twee kinderen, ben verloofd, heb een koophuis. Dat heb ik nooit met haar kunnen delen. Het grootste verdriet is inmiddels gesleten, toch heb ik me uitgeschreven voor die moederdagmailing. Ik heb niks aan die mails, dus ik sla ze even over."

Moeder juist eren

"Moederdag kun je zien als een commerciële dag, maar je kunt het ook invullen als een dag waar je juist aandacht aan je moeder geeft. Dat kan ook als ze is overleden", vertelt Laurina de Visser. Met haar bedrijf Lichtehuisjes helpt ze anderen met rouw- en verlies. Ze verloor haar eigen moeder toen ze 18 was.

"Je kunt bijvoorbeeld bloemen kopen en die aan jezelf geven", geeft ze als tip. "De dag is er nu eenmaal, je kunt iets bedenken wat jij die zondag kunt doen om de relatie tussen jou en je moeder te eren. Iets wat typerend was voor jullie." Zoals naar het strand, een wandeling door het bos of een taartje eten waar je goede herinneringen aan hebt.

'Aandacht voor overleden moeders'

Ook heeft De Visser een boodschap voor bedrijven die de aankomende weken volop vrolijke moederdagreclames de wereld in slingeren, want die kunnen volgens haar ook best de moeders eren die er niet meer zijn. "Als je zelf net je moeder bent verloren, denk je vaak dat je de enige bent met dit verdriet. Maar als je uit je diepste rouw komt en om je heen kijkt, zie je dat er veel moeders niet meer zijn. Het zou daarom fijn zijn als bedrijven niet alleen stilstaan bij een vrolijke dag, maar ook aandacht geven aan alle moeders die er niet meer zijn. Daar kan een bloemenbedrijf juist mee adverteren. Want rouw is meer dan even een knop indrukken en na Moederdag weer meedoen."

Van mensen die een moeder hebben die nog leeft, maar met wie ze geen contact meer hebben, is Moederdag volgens De Visser ook heel gevoelig. "Ik zou ook voor hen een mooie oplossing willen geven, maar soms is er geen goede oplossing voor pijn, boosheid of verdriet bij een verbreking van contact. Toch zou het mooi zijn als bedrijven ook hier recht aan doen. Want ook die pijn mag er zijn."

12.000 afmeldingen

"De dag dat de moederdagmail in de inbox verscheen, schreven 12.000 mensen zich direct uit", vertelt Edwin van Arkel, directeur van Topbloemen. Het is voor het eerst dat het bedrijf dit doet. "Elk jaar als we een nieuwsbrief over Moederdag stuurden, kregen we emotionele reply's van vrouwen die aangaven dat de mail pijnlijk was omdat ze hun moeder waren verloren. We willen klanten geen naar gevoel geven, daarom is deze optie in het leven geroepen. Het is een tijdelijke uitschrijving van de moederdagsmails, de andere nieuwsbrieven ontvangen ze nog wel." De mail zal niet verstuurd worden voor Vaderdag. "Bloemen zijn niet echt een vaderdagcadeau."

Lees meer over
BloemenBloemensectorMoederdagE-commerce