H&M en ASOS

'Grootste deel duurzaamheidsclaims kledingmerken dubieus'

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© ANp'Grootste deel duurzaamheidsclaims kledingmerken dubieus'
RTL

Het merendeel van de duurzaamheidsclaims die grote Europese en Britse kledingmerken doen bij hun kledingstukken is dubieus. Onder andere H&M en webshop ASOS plakken op veel kleding het label duurzaam, terwijl ze de milieuwinst niet hard kunnen maken, concluderen onderzoekers.

Changing Markets Foundation, een organisatie die zich inzet voor een duurzamere economie, deed onderzoek naar de duurzaamheidsclaims. Er werd gekeken naar 4000 modeartikelen van twaalf merken. Bij 59 procent van alle duurzaamheidsclaims bij kledingstukken zet de organisatie vraagtekens.

Modeketen H&M kwam als slechtste jongetje uit de klas op het gebied van misleidende beweringen. Bij hen hadden de onderzoekers bij 96 procent van de duurzaamheidsclaims twijfels.

Niet zo groene labels

Het gaat bijvoorbeeld om beweringen dat synthetische kleding te recyclen is, terwijl er helemaal geen technologie bestaat om dat hergebruik mogelijk te maken. Daarnaast zag Changing Markets veel 'groene' labels waar geen extra bewijs bij werd geleverd voor de milieuwinst die de kledingstukken zouden opleveren. Daarnaast hekelen de onderzoekers claims waarbij niet specifiek wordt gemeld hoeveel gerecycled materiaal er in duurzame kleding zit.

Minder vlees eten en vliegen door eigen CO2-budget, zo werkt dat
Lees ook

Minder vlees eten en vliegen door eigen CO2-budget, zo werkt dat

De organisatie loopt vooral te hoop tegen het vele gebruik van polyester in kleding die veel modebedrijven verkopen. Door het gebruik van synthetische textielsoorten blijft de mode-industrie de vraag naar olie en andere fossiele brandstoffen aanjagen, zo stelt de milieuorganisatie. Daarnaast belanden die kunststoffen vaak als microplastics, oftewel minuscule deeltjes plastics, in het milieu nadat kleding wordt afgedankt. 

Recycling

Over de effecten van recycling voor het milieu is Changing Markets ook kritisch. Veel kledingmerken gebruiken daarvoor petflessen die één keer zijn gebruikt. Maar om de vezels sterk genoeg te maken is daar vaak ook nieuw polyester voor nodig. Bovendien zijn gebruikte petflessen veel gemakkelijker te hergebruiken als fles, waardoor er minder nieuwe plasticflessen nodig zouden zijn.

Vanaf 3 juli is het afgelopen met wegwerpplastic. En ook in de jaren die volgen moeten verpakkingen aan steeds strengere eisen voldoen. Dat moet een einde maken aan de plastic berg. Hoe groot is die inmiddels?
Lees meer over
Hennes & MauritzAsosDuurzaamheidKledingNatuur & MilieuWinkelen