Zij pakken hun koffer weer uit: Vacansoleil annuleert ruim 150 vakanties

Ze hadden er zo naar uitgekeken. Een vakantie op een camping met zwembad en animatieteams. Totdat een mailtje van Vacansoleil alle voorpret in een klap wegvaagt: vakantie geannuleerd. Vanwege een overname bleken campings opeens niet meer beschikbaar. "Ik kreeg die mail drie dagen voor vertrek. Ik heb vijftig keer gebeld, maar er was niemand bereikbaar."
"U heeft bij ons een boeking gemaakt. Echter heeft de camping aangegeven dat ze geen beschikbaarheid meer hebben. Dit houdt in dat uw vakantie helaas niet kan doorgaan." Zo staat te lezen in de mail die Christel en Hans Hoevenaren afgelopen vrijdag kregen. "We balen enorm", zegt Hans tegen RTL Nieuws. Ze hadden de vakantie vorig jaar al geboekt.
Hans en Christel zijn niet de enigen. Op sociale media delen tientallen mensen hun frustratie en teleurstelling. Uit navraag bij de Vacansoleil blijkt dat in ieder geval 160 vakantiegangers een mail hebben gekregen waarin stond dat hun vakantie geannuleerd was. Sommigen kregen de mail twee dagen voor vertrek.

De vakantie van Hans en Christel was al geboekt voor 2020, maar vanwege corona moesten ze het een jaar verzetten. "We zouden twee weken weggaan, waaronder één week samen met wat vrienden naar deze camping vlakbij Lyon." Volgens planning zou de familie 18 augustus aankomen op de camping.
In zak en as
Maar dat gaat dus, na de mail van Vacansoleil, niet door. Ze kunnen hun vakantie kosteloos omboeken of helemaal annuleren. "Maar dan staat die week op de andere camping nog wel, want die mag ik niet kosteloos annuleren." En voor één week vakantie zoveel kilometers rijden zien ze niet zitten.
Contact met Vacansoleil kon Hans dagenlang niet krijgen. "Ze verstuurden de mail om 16.55 uur op vrijdag, en zijn vervolgens maandag pas weer te bereiken. Ik heb er geen woorden voor."

Frustratie
Uit frustratie schreef Hans' vrouw Christel erover op Facebook. Hierop kwamen tientallen reacties. Zoals die van Tamara. Zij heeft precies hetzelfde verhaal. "Volgende week zouden we op vakantie gaan, maar gisteren kregen we een mailtje met de annulering." De vakantie was betaald en de reisbeschrijving was al binnen. Ze keek enorm uit naar 10 dagen naar de Franse zon. "Deze annulering geeft me heel veel stress. Ik ben er al twee dagen ziek van."
Ook het gezin van Tamara baalt. "Stel: de vakantie was geannuleerd vanwege bosbranden of overstromingen, dan snap ik dat. Geen enkel probleem. Maar nu krijg ik ruim een maand na de boeking een mailtje dat ze overboekt zijn en ons geannuleerd hebben. Dat kan toch niet zomaar?"

Zeker 150 mensen gedupeerd
Touroperator Vancansoleil laat in een reactie weten dat vanwege een overname campings die vallen onder de Iris-groep, zijn overboekt. "Het gaat om campings zoals Le Château de Galaure. In een mail hebben we zeker 150 mensen laten weten dat vanwege een systeemfout boekingen niet goed zijn gegaan."
De woordvoerder noemt het 'een groot incident.' "Maar we zoeken voor al deze mensen een nieuw alternatief, en als dat niet lukt dan krijgen mensen hun geld terug."
Door het stof
Getroffen vakantiegangers zijn niet te spreken over de manier van communiceren. Sommigen dachten dat de mail een grap was, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. Ze balen er van dat Vancansoleil dagenlang slecht of niet bereikbaar was.
"Dat is niet goed gegaan", geeft de woordvoerder toe. "We gaan nu alle mensen die dit aangaat, persoonlijk contacten."
50 keer gebeld
Zoals Petra uit Houten. Zij krijg zaterdagmiddag een mail. "Om 14.22 uur om precies te zijn. Toen ik de zin las 'dit houdt in dat uw vakantie helaas niet kan doorgaan', schrok ik me helemaal wezenloos. Ik heb vijftig keer gebeld, maar kreeg niemand te pakken."
Naast de dubbele boekingen zijn er ook campings waarbij het om andere redenen verkeerd is gegaan met boekingen. Zo kreeg de familie van Ommen ook een mail van Vancansoleil dat hun camping I Pini bij Rome niet meer beschikbaar is. "Een week voor vertrek kregen we dit gortdroge mailtje", zegt Tabitha van Ommen.
Vervelend
"Bij deze camping gaat het om tien gevallen waarbij het fout is gegaan met de boekingen", bevestigt de woordvoerder van Vacansoleil.
"Hoe vervelend ook, dat gebeurt ieder seizoen. We hebben 550 campings en doen per jaar 55.000 boekingen. Dan gaat het weleens verkeerd. Maar we zoeken altijd voor een alternatief of anders krijgen mensen hun geld terug."
