Wachten en balen op Schiphol: Transavia-vlucht op laatste moment geannuleerd
Reizigers van een Transavia-vlucht van Schiphol naar Kreta hebben op het laatste moment te horen gekregen dat hun reis niet doorgaat. De reden: personeelstekort.
Dat hebben ze vlak voor hun vlucht via een e-mail van de luchtvaartmaatschappij te horen gekregen. Sommige mensen hadden zelfs hun bagage al ingecheckt. Transavia zegt te proberen de gedupeerden morgenochtend op een alternatieve vlucht te krijgen, maar dat is dan wel naar een ander deel van het eiland.
In de mail staat dat er 'onverwacht onvoldoende personeel' is 'om de vlucht te kunnen uitvoeren'. "We begrijpen dat dit erg vervelend is."
En ja, dat vinden de gedupeerden ook, blijkt uit hun reacties. Zoals die van de 17-jarige Kiki Tijthoff, die net eindexamen heeft gedaan en dat met zeven vriendinnen en vrienden wilde vieren op Kreta. "We stonden in de rij al heel lang te wachten", zegt zij tegen RTL Nieuws. "Toen zagen we dat de vlucht geannuleerd was. Je zou toch zeggen dat je zo'n personeelstekort van tevoren ziet aankomen. We gaan nu morgen, wel naar Kreta, maar naar een andere locatie. We hebben onze ouders gebeld, zodat die ook op de hoogte zijn. We hadden alles geregeld, een huis geboekt, een taxi geregeld. Het is flink balen, vooral omdat we nu de bus naar de nieuwe plek zelf moeten betalen."
Volstrekte chaos
Ook Ingrid Baars is verbijsterd over de late annulering. "Het is hier volstrekte chaos. Ik stond al in de rij bij de beveiliging. Ik zou een week naar mijn ouders gaan op Kreta, die daar de helft van het jaar wonen. Toevallig dat ik die e-mail las, anders had ik nog in die rij gestaan. Er is hier ook niemand van Transavia die ons informatie kan verschaffen. Het is nu maar afwachten wanneer ik wel kan vliegen."
Hartstikke vervelend
Een woordvoerder van Transavia bevestigt aan RTL Nieuws dat er te weinig crewleden zijn om de vlucht door te laten gaan. "Het is hartstikke vervelend. Ik weet momenteel niet wat de reden is, of het bijvoorbeeld door ziekte komt. Er is vandaag van ons nog een vlucht gecanceld, die van Rotterdam naar Faro. Die stond rond 16.00 uur vanmiddag gepland."
Op de vraag waarom er zo laat geannuleerd werd, antwoordt de woordvoerder dat de maatschappij dit in alle gevallen probeert te voorkomen. "Maar als het echt niet anders kan, moeten we het wel zo laat doen. Je ziet dit nu natuurlijk veel meer in onze branche. In de breedte is er een tekort aan arbeidskrachten."
Gedupeerde reizigers krijgen het advies contact op te nemen met Transavia. "Dan zullen we allereerst kijken of ze met de eerstvolgende vlucht meekunnen. En als mensen dan zeggen dat ze liever hun geld terug willen, dan kan dat natuurlijk ook."
Drukte op Schiphol
Ook vandaag is het bij tijd en wijle druk op Schiphol. De luchthaven verwacht vandaag een piekdag omdat veel mensen terugkomen of juist weggaan na een lang pinksterweekend.
Veel mensen drommen samen in de vertrekhallen, waar om de paar meter medewerkers van Schiphol staan om reizigers de juiste kant op te sturen. "Vanwege drukte en tekort aan personeel zijn er langere wachttijden. Dank voor uw begrip", wordt er omgeroepen. "Het gaat echt in golven", zeggen twee luchthavenmedewerkers die de groepen reizigers in goede banen leiden. Volgens hen duurt het op dit soort drukkere momenten ongeveer een uur voordat reizigers bij de security zijn en dan nog eens een uur om er doorheen te komen.
Vier uur voor vertrek
Schiphol heeft als regel ingesteld dat passagiers niet eerder dan vier uur voor vertrek in de vertrekhal mogen zijn. Ook de luchthaven kampt al wekenlang met personeelstekorten, onder meer bij de beveiliging en de afhandelaars. Dit zorgt ervoor dat passagiers in lange rijen terechtkomen.