Schrappen van vluchten

Consumentenbond wil dat Schiphol schade reizigers vergoedt, massaclaim in de maak

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPConsumentenbond wil dat Schiphol schade reizigers vergoedt, massaclaim in de maak
RTL

Als het aan de Consumentenbond ligt, betaalt Schiphol de schade van reizigers die zij ondervinden als gevolg van het annuleren van hun vakantievluchten deze zomer.  De bond wil kijken of schadevergoeding mogelijk is via een massaclaim.

Door het schrappen van vluchten kunnen veel vakanties niet doorgaan. Dat betekent vooral voor veel mensen die geen pakketreis hebben geboekt een financiële strop. En die moet volgens de bond door Schiphol worden gecompenseerd.

13.500 minder passagiers per dag

Luchthaven Schiphol gaat van 7 juli tot het eind van die maand een groot aantal vluchten per dag schrappen. Gemiddeld kan de luchthaven in juli dagelijks 13.500 passagiers minder laten vertrekken dan nu gepland. De reden voor de maatregel is dat Schiphol onvoldoende beveiligingspersoneel heeft om alle geplande passagiers te kunnen verwerken.

Schiphol verlaagt aantal passagiers in juli met 13.500 per dag
Lees ook

Schiphol verlaagt aantal passagiers in juli met 13.500 per dag

Volgens de Consumentenbond kunnen passagiers met een pakketreis bij annulering terecht bij hun reisorganisatie. Die moet dan zorgen voor een alternatieve vlucht of de reissom terugbetalen. Daarin verwerkt zitten ook hotelkosten en dergelijke.

Voor eigen rekening

Maar mensen die een los ticket hebben geboekt, zijn de pineut. Ze krijgen dan wel een alternatieve vlucht aangeboden of restitutie van het ticketgeld, maar alle gemaakte kosten voor bijvoorbeeld een hotel, vakantiehuisje of huurauto komen voor eigen rekening.

De bond vindt het 'onacceptabel dat honderdduizenden reizigers buiten hun schuld om geld kwijtraken'. Daarom wordt gekeken of deze gedupeerde reizigers via een massaclaim hun schade kunnen verhalen bij Schiphol.

Amateurisme ten top

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, noemt de gang van zaken op Schiphol 'amateurisme ten top'.

"De planning van vluchten gebeurt maanden van tevoren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken. Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn."

Reactie Schiphol

Een woordvoerder van Schiphol zegt in een reactie claims te zullen beoordelen op het moment dat deze binnenkomen. Dan zal Schiphol ook inhoudelijk reageren. Mocht het op een rechtszaak uitdraaien dan zal de luchthaven uitleggen welke stappen zijn genomen en wat de afweging daarvan is geweest.

Lees meer over
SchipholConsumentenbondLuchtvaartVakantiePersoneelsbeleid