Weken (tevergeefs) wachten op je koffer: 'Knuffel van mijn zoontje kwijt'
Er lijkt geen einde te komen aan de chaos op Schiphol. Al maanden lange wachtrijen en ook bij de bagageafhandeling gaat het regelmatig mis. Er zijn inmiddels duizenden koffers kwijtgeraakt. Ook Susanne probeert al wekenlang een koffer terug te krijgen met daarin de lievelingknuffel van haar zoontje (2). "Zonder dat aapje kan hij niet slapen."
Toen Susanne (38) uit Alkmaar bij thuiskomst dezelfde knuffel opnieuw wilde kopen, bleek dat de knuffelaap, die normaal gesproken 4 euro kost, was uitverkocht. "Uiteindelijk hebben we voor 40 euro een nieuwe moeten kopen via Marktplaats. Nu kan hij in ieder geval weer gewoon slapen."
Nintendo Switch met 16 spellen
Susanne ging op 3 juni met haar man en twee zoons voor 10 dagen op vakantie naar Mallorca. "Bij het inchecken vroegen ze of we ook het rolkoffertje dat we bij ons hadden als handbagage, wilden inchecken. Daar zaten dus onder andere de knuffel in en een slaapzakje voor mijn jongste, maar ook ander speelgoed, mijn make-uptasje en de Nintendo Switch met 16 spellen van mijn oudste zoon."
Bij aankomst op Mallorca bleek dat het rolkoffertje niet was aangekomen. "We kwamen aan bij de bagageband, die al stil stond. We vonden al onze bagage, behalve één rolkoffer. We zijn gelijk naar een loket gelopen om melding te maken, en dachten eigenlijk dat de koffer binnen een paar dagen alsnog zou komen."
Maar er gebeurde niks. "Het beperkt je enorm. Iedere dag ben ik naar de reisleiding gegaan om te vragen of de koffer al terecht was. Vooral voor de kinderen was het heel vervelend. De oudste baalde natuurlijk dat hij niet kon gamen en de jongste begreep niet waar zijn knuffel was. In de koffer zat al het speelgoed voor de kinderen, en dus ook het slaapzakje voor de jongste. Uiteindelijk hebben we wat speelgoed kunnen krijgen van andere Nederlanders die daar ook waren, en konden we een slaapzak lenen. Daarnaast hebben we een aantal zaken opnieuw moeten kopen, zoals make-up."
Al ruim een maand vermist
Susanne hield hoop dat de koffer later in de vakantie alsnog aan zou komen, maar inmiddels zijn we een maand en tien dagen verder, en staat ze nog altijd met lege handen.
"We hebben 120 euro compensatie gekregen van de reisorganisatie, maar dat dekt de lading niet. Ze hebben ons doorverwezen naar onze eigen verzekering, die het nu moeten afhandelen. We hebben de bonnetjes bewaard, we gaan het zien. En ik ga komend weekend zelf nog een keer persoonlijk naar Schiphol, om te kijken of ik de koffer terug kan vinden. Misschien staat-ie nog ergens tussen al die zoekgeraakte bagage."
Ook Gulay kwam in de problemen omdat de koffer van haar dochter niet aankwam op haar vakantiebestemming in Turkije. "Alles zat er in: van slippers tot ondergoed", vertelt ze. Haar dochter kreeg 50 euro per dag van de reisorganisatie om nieuwe spullen te kopen. "Maar wat koop je daar tegenwoordig nou nog voor? Bovendien is mijn dochter wat voller, dus die kan hier niks vinden. Dan is het echt een nachtmerrie, je kunt geen kant op."
'Het is een teringzooi'
Gulay begon een diepgravend onderzoek naar de locatie van de koffer, tot aan de directeur van de bagageafhandelaar aan toe. "Het is een teringzooi, sorry dat ik het zeg. Ik heb de hele wereld af moeten bellen, werd steeds van het kastje naar de muur gestuurd."
Uiteindelijk bleek de koffer nog op Schiphol te staan, en werd deze - tien dagen na de start van de vakantie - alsnog naar Gulay gebracht. "De koffer is terug, maar ik ga alsnog een claim indienen bij de reisorganisatie. Ook maak ik me druk om de terugvlucht. We gaan proberen om terug te vliegen via Brussel."
Duizenden koffers kwijt
Susanne en Gulay zijn niet de enigen met vermiste bagage. De NOS meldde vorige week dat er toen zo'n 16.000 vermiste koffers op Schiphol zouden rondzwerven. Dit aantal klopt niet, zegt een woordvoerder van Schiphol nu. "Het ging toen om enkele duizenden koffers."
"Op dit moment staan er om en nabij 1500 zoekgeraakte koffers op Schiphol. Dat is uitermate vervelend voor die reizigers die hun koffer missen." Volgens Schiphol worden de problemen veroorzaakt door de 'enorm gestegen' vraag naar reizen, en de arbeidsmarkt die 'ontzettend krap is'.
Schiphol neemt de komende tijd maatregelen. "Voor de zomerperiode hebben we per dag een maximum gesteld aan het aantal reizigers, zodat het aantal reizigers overeenkomt het wat het aantal medewerkers die dag aankan. Wij verwachten dat dit op alle gebieden - van securitycheck tot bagageafhandeling - voor verbetering zorgt."
Daarnaast adviseren ze reizigers om essentiële bagage (denk aan medicijnen of babyvoeding) mee te nemen in de handbagage.
Adresgegevens noteren
Een ander advies is om je adresgegevens duidelijk op een label aan je koffer te noteren. Dat heeft er mogelijk voor gezorgd dat de vermiste koffer van de zoon van Annet alsnog terechtkwam.
"Mijn zoon was zijn vriendin gaan opzoeken in Mexico, maar bij thuiskomst vond hij zijn koffer niet terug op de bagageband. Dan vraag je je af: wat is er misgegaan? Staat de koffer nog in Mexico? Of heeft iemand anders zijn koffer meegenomen?"
Annet en haar man overleggen met hun zoon wat wijsheid is en besluiten nog een paar pogingen te doen om de koffer te vinden. "Maar na drie uur hadden we wel door: dit heeft geen zin. Toen zijn we naar huis gegaan. Het was wel heel vervelend. Er zaten veel persoonlijke spullen in, souvenirs en ook een duur pak dat hij had gekocht voor een bruiloft daar."
'Hier hadden we niet meer op gerekend'
Eenmaal thuis zijn Annet en haar gezin gaan mailen. "Naar Schiphol, naar de vliegmaatschappij, naar de luchthaven in Mexico. We zijn er de hele week achteraan gegaan. Maar we dachten eigenlijk: die koffer zien we niet meer terug."
Maar die angst bleek onterecht: afgelopen zaterdag werd de koffer bij hen teruggebracht. Hij stond in een verborgen hoekje op het erf. "Hoe die bij ons is gekomen? Geen idee. Misschien toch door de vliegmaatschappij of door iemand die 'm per ongeluk heeft meegenomen. Alles zat er nog in. Echt een verrassing, hier hadden we niet meer op gerekend."