Brief ProRail

Gevaar blijft: meerdere onbewaakte overwegen toch langer open

Door René Lukassen··Aangepast:
© ANPGevaar blijft: meerdere onbewaakte overwegen toch langer open
RTL

Spoorbeheerder ProRail slaagt er maar niet in om gevaarlijke onbewaakte spoorwegovergangen af te sluiten. Eerder zouden 180 niet-actief-beveiligde overwegen voor eind 2023 zijn gesloten. Maar in een brief aan het ministerie van IenW laat ProRail weten dat dit niet lukt.

Dat de overwegen in kwestie levensgevaarlijk zijn bleek ook in 2021 weer. Bij 3 ongevallen vielen 4 dodelijke slachtoffers. Eén van hen was Leon Hagman, een toen 21-jarige maaltijdbezorger. Hij werd met zijn bestelauto gegrepen door een trein bij Zenderen toen hij daar spareribs bezorgde bij toezichthouders die ongelukken bij de overweg juist moesten voorkomen.

180 miljoen

Het ministerie van IenW streeft al langer naar 'nul dodelijke slachtoffers en nul verstoringen' op het spoor. Daarom was in 2018 met ProRail afgesproken om voor het eind van 2023 180 openbare en openbaar toegankelijke overgangen te 'saneren' of te beveiligen. IenW trok er 180 miljoen euro voor uit.

Te laat geplaatste hekken bij overweg kostten Leon het leven.

Maar in de zomer van dit jaar moest IenW al melden dat de deadline van eind 2023 niet gehaald zou worden. Voor 9 overwegen zou 'een definitieve oplossing mogelijk pas in 2024 gerealiseerd worden'. Dat aantal van 9 blijkt bij nader inzien 41 te zijn en in 2024 zal het werk ook niet af zijn.

Aanbesteding niet definitief

Bij 19 overwegen loopt ProRail 'uit op de huidige planning'. Bij 8 'spelen issues in de medewerking van omgevingspartijen'. En bij 14 overgangen 'is de aanbesteding nog niet definitief', legt ProRail uit in een brief.

Van de oorspronkelijke 180 overgangen verwacht de spoorbeheerder nu dat eind 2025 er 170 zijn aangepakt. Voor de laatste tien is 'moeilijk een planning af te geven, vanwege zeer moeizame gesprekken met derde partijen'.

Ook dat laatste leidde in 2021 tot een dodelijk slachtoffer. In Wijster duurde de gesprekken met aanwonenden over een oplossing van de gevaarlijke situatie al 17 jaar. In januari '21 werd de vrouw van het echtpaar door een trein doodgereden toen ze een kliko aan de weg wilde zetten waarvoor ze het spoor over moest. Een tijd na het fatale ongeluk, kwamen ProRail en de omwonende er in mei van dat jaar alsnog uit.

Teleurgesteld

Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, zegt zeer teleurgesteld te zijn over de oplopende vertraging bij het aanpakken van de niet-actief-beveiligde overwegen. Ze heeft 'indringend' met ProRail gesproken over de oorzaken en blijft in gesprek om de aanpak van dit soort overwegen 'zo voortvarend mogelijk af te ronden', maar daar blijft het bij.

Lees meer over
SpoorwegenNederland