Enige meester tussen juffen: 'In de pauze gaat het over GTST en nieuwe kleren'
"Ik pas me wel aan, maar zou ook in de pauze graag eens keer over voetbal praten." Meester Arnold heeft alleen vrouwelijke collega’s en dat is ook voor de kinderen op school jammer. "Meesters zijn toch iets minder soft."
Zingen, knutselen en blokfluit spelen. Veel mannen zien de pabo niet zitten. En dat is jammer, zegt Arnold, meester in groep 8 van de Hietweide-school in Twello. "Kinderen hebben ook een mannelijk voorbeeld nodig. Meesters zijn vaak directer, minder soft en wat ruwer. Vooral voor jongens is het belangrijk dat ze op school ook eens een meester tegenkomen."
"Een voorbeeld: Op het schoolplein, als er twee kinderen ruzie hebben, zie ik dat de juf er vaak meteen op af gaat om de boel te kalmeren en uit te praten. Ik wacht meestal even af of het zichzelf oplost. Zo niet, dan grijp ik in met een grapje," vertelt Arnold.
Veel ouders en kinderen zijn blij als er een meester voor de klas verschijnt. Ook de leerlingen uit Arnolds klas zijn blij met de meester. "Meesters zijn makkelijker en grappiger" en "Meesters zijn beter in het geven van geschiedenis".
'Naar de pabo? Dat doe je niet als man'
Meesters zijn dus leuk, maar toch zijn er maar weinig van. Volgens de leerkracht komt dat door de opleiding en het algemene beeld van het onderwijs. "Toen ik aan mijn vrienden vertelde dat ik naar de pabo ging, vroegen ze of ik homo was. Want naar de pabo gaan, dat doe je blijkbaar niet als man. Maar hoe we dat moeten veranderen? Dat weet ik niet precies."
En de juffen op Arnolds school? Die zijn hartstikke blij met hun enige mannelijke collega. "Alle kinderen zijn dolenthousiast over hem. Hij heeft vaak een andere kijk op zaken dan wij, dus dat is hartstikke fijn. En in de koffiekamer, daar gaat het dan wel niet over voetbal, maar hij heeft het hoogste woord", vertelt juf Nienke.
Meer op RTLNieuws.nl