TikTok-trend

Waarom iedereen op TikTok ineens bij Group 7 wil horen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
Waarom iedereen op TikTok ineens bij Group 7 wil horen
RTL

Hoor jij bij Group 7? Nee, niet op school, maar bij een trend die op TikTok ineens de kop opsteekt. Grote kans dat je die intussen bent tegengekomen als je veel door de app scrolt. Een verklaring voor het succes? De trend speelt in op de behoefte om ergens bij te willen horen.

Een paar dagen geleden plaatste muzikant Sophia James zeven video's op TikTok om haar nieuwe liedje So Unfair te promoten. Ze deed dit als een sociaal experiment, om te kijken welke van de video's door het TikTok-algoritme het meeste bereik zou krijgen.

In deze video's deelde ze kijkers in groepen in: welke video jij als eerste te zien kreeg, bepaalde zogenaamd bij welke groep je hoorde. De zevende video eindigde met de woorden: "Als je deze video ziet, ben je Group 7. Ik weet niet wat dat over jou zegt."

33 miljoen weergaven

Juist deze video ging viraal: Group 7 werd de groep waar mensen bij willen horen. De Amerikaanse influencer Jason Sappy legt in een video uit: "We hebben met z'n allen besloten dat Group 7 de coole mensen zijn. Je zit in Group 7, of je bent niemand. Dat is mijn persoonlijke mening, en ik denk dat het internet het daar wel mee eens is."

De kans dat je inmiddels juist de zevende video als eerste tegenkomt, is groot. De video heeft al meer dan 33 miljoen weergaven, zo'n 30 miljoen meer dan de rest.

Dove Max (18) is hit op TikTok: vertaalt muziek naar gebarentaal
Lees ook

Dove Max (18) is hit op TikTok: vertaalt muziek naar gebarentaal

Mensen worden dus in een willekeurige groep gezet en zijn daar, al is het voor de grap, opvallend blij mee. Volgens Loes Pouwels, gedragswetenschapper aan de Radboud Universiteit, komt dat doordat mensen nu eenmaal de behoefte hebben om ergens bij te horen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat mensen vaak een voorkeur ontwikkelen voor de eigen groep, zelfs als ze willekeurig worden ingedeeld, bijvoorbeeld op basis van oogkleur. Dat gebeurt nu dus ook met Group 7.

Bekende namen

Als mensen eenmaal onderdeel zijn van een groep, zetten ze zich soms af tegen andere groepen. Op TikTok gebeurt dat met grappige reacties en nieuwe video's: de enige manier om te laten zien dat jij bij Group 7 hoort. Zo zegt influencer Julia Hill in een TikTok-video dat de daders van de Louvre-roof 'sowieso in Group 7 zitten': andere groepen zouden zo'n overval nooit aandurven, of zouden meteen worden gepakt.

Bekende namen spelen volgens Pouwels ook een rol bij de populariteit van zo'n trend: "Als andere influencers met veel volgers de trend oppikken en overnemen, wordt de kans groter dat anderen die hen volgen er ook bij willen horen." Onder anderen mensenrechtenactivist Malala Yousafzai, tennisster Naomi Osaka en de Nederlandse actrice Roos Smit, bekend van SpangaS, haakten intussen aan bij de trend.

Voor Sophia James is het experiment in ieder geval geslaagd. Tegen de New York Times zei ze dat ze had gelezen dat je het algoritme moet 'pesten' met veel video's om op te vallen: kwantiteit boven kwaliteit. Volgens Pouwels blijft het algoritme onvoorspelbaar, maar in dit geval werkte de strategie dus wel. James kreeg er in een paar dagen meer dan 100.000 volgers bij en haar muziek wordt sindsdien veel vaker beluisterd.

Eerder maakten we een video over Una Paloma Blanca, het oude nummer van George Baker dat op TikTok een tweede leven kreeg:

Lees meer over
TikTok

Laatste video's van RTL Nieuws

01:01
Verdeling restzetels is bekend: 'Verkenner wacht lastige puzzel'
Laatste blijft bij SP

Verdeling restzetels is bekend: 'Verkenner wacht lastige puzzel'

  1. 01:26
    Geen drinkwater, geen koffie: en dat is voor sommige studenten 'groot probleem'
    Waterprobleem Utrecht

    Geen drinkwater, geen koffie: en dat is voor sommige studenten 'groot probleem'