Steunpakket bijna klaar

Dit is waarom het kabinet miljarden in KLM steekt

Door Roel Schreinemachers··Aangepast:
© ANPDit is waarom het kabinet miljarden in KLM steekt
RTL

Het kabinet legt de laatste hand aan een steunpakket voor KLM. De luchtvaartmaatschappij krijgt tussen de twee en vier miljard euro, deels als lening en deels als bankgaranties. De steun is bedoeld om zeker te stellen dat KLM ondanks de coronacrisis weer een tijdje vooruit kan. Vijf vragen.

1. Waarom steekt de Nederlandse overheid miljarden in een vliegmaatschappij?

Het gaat kabinet niet zo zeer om KLM, maar om het grotere plaatje: de toekomst van Schiphol. "Je kunt het zien als de eerste dominosteen in een lange rij", zei minister Hoekstra van Financiën daar eerder over. Een faillissement van KLM zou een grote impact hebben op Schiphol en de zogenaamde 'hubfunctie' die de luchthaven nu heeft, de rol als overstapplaats.

KLM gered door overheid met steunpakket van 2 tot 4 miljard, Fransen redden Air France
Lees ook

KLM gered door overheid met steunpakket van 2 tot 4 miljard, Fransen redden Air France

2. Waarom is dat zo belangrijk?

Voor de coronacrisis kon je met KLM vanaf Schiphol rechtstreeks naar 170 bestemmingen vliegen. Volgens het kabinet is dat een belangrijke factor om bedrijven naar Nederland te lokken.

Bovendien reizen vanwege dit uitgebreide netwerk veel mensen uit andere Europese landen via Schiphol. Zeven op de tien passagiers op intercontinentale KLM-vluchten zijn transferpassagiers. Met het faillissement van KLM zouden ook veel van deze passagiers wegvallen. Dat zou een forse knauw geven aan de 'hubfunctie' van Schiphol. Volgens sommigen is het trouwens niet zo erg als Schiphol zou krimpen.

3. Waarom duurt het zo lang voordat het steunpakket rond is?

Twee maanden geleden kondigde het kabinet al aan met een steunpakket voor KLM te komen. In Frankrijk was de steun voor Air France veel sneller geregeld. Daar was de urgentie ook hoger, omdat Air France er veel slechter voor staat dan KLM. Hier stelt het kabinet bovendien meer voorwaarden aan de steun. Het kost tijd het eens te worden over de details.

4. Wat zijn die voorwaarden?

Afgesproken is dat er geen dividend of bonussen worden uitgekeerd zolang KLM staatssteun heeft. Het aantal nachtvluchten moet omlaag. De KLM-vloot moet schoner worden. De uitstoot van CO2 moet naar beneden.

Het kabinet verwacht ook een loonoffer van het personeel, "waarbij de sterkste schouders de zwaarste last dragen", aldus Hoekstra. In de praktijk zullen vooral piloten moeten inleveren, al laat het kabinet de precieze afspraken daarover over aan KLM.

5. Is KLM met dit steunpakket definitief gered?

Met deze steun kan KLM weer even vooruit. Maar er is meer nodig om KLM door de coronacrisis te helpen. De verwachting is dat het nog heel lang duurt voordat de luchtvaart weer op het oude niveau is.

KLM zal daarom een reorganisatie moeten doorvoeren. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet op voorhand uitgesloten. En waarschijnlijk komen Frankrijk en Nederland later dit jaar nog met een nieuwe kapitaalinjectie voor moederbedrijf Air France-KLM.

Lees meer over
Wopke HoekstraMinisterie van FinanciënAir France KLMOverheidssteunCoronacrisis in Nederland