Opnieuw recordprijzen aan de pomp, waarom geen nieuwe accijnsverlagingen?
De prijzen van brandstof worden nog elke dag hoger. Euro 95 tanken kost vandaag gemiddeld meer dan 2,50 euro per liter, diesel zo'n 2,23 en lpg 1,27. Het kabinet verlaagde in april de brandstofaccijnzen al, maar het effect daarvan was dus tijdelijk. Inmiddels zijn de prijzen op weer op het niveau van voor de accijnsverlaging. Waarom verlaagt het kabinet de accijnzen niet opnieuw?
1. Met welk bedrag werden de accijnzen in april verlaagd?
Het vorige record van de brandstofprijzen werd bereikt op 10 maart. Toen kostte een liter benzine 2,502 euro en een liter diesel 2,375 euro.
Op de eerste dag van april werden de accijnzen op benzine en diesel met respectievelijk 17 en 11 cent verlaagd. De brandstofaccijns op lpg en lng werden met 4 cent per liter verminderd.
Voor auto's die op gas rijden betekende de verlaging een voordeel van gemiddeld 2,22 euro op een volle tank. Benzinerijders bespaarden door de accijnsmaatregel gemiddeld 9,42 euro op een volle tank, dieselrijders 6,04 euro.
2. Dat scheelt toch best veel?
Ja, de prijs van benzine bestond voor de verlaging voor 39 procent uit accijns en bij diesel voor 30 procent. 17 procent van de brandstofprijs is btw, de productiekosten liggen rond de 40 procent. De rest is winst.
3. Maar in Duitsland werden de prijzen vorige week nog verlaagd, waarom hier niet?
Ja, daar ging per 1 juni een verlaging van de belastingen in van 35 cent per liter benzine en 17 cent per liter diesel. Maar dat kan hier niet. Want een substantiële accijnsverlaging kost al snel miljarden euro's en die heeft het kabinet niet.
Dit jaar is al uitzonderlijk veel geld uitgegeven aan koopkrachtondersteuning, onder aan de eerdere accijnsverlaging. Het is ook een heel ongerichte maatregel omdat je met een accijnsverlaging álle automobilisten te hulp schiet en niet alleen de mensen die door de hoge prijzen aan de pomp de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. Als het kabinet nog iets zou doen, ligt het meer voor de hand om maatregelen te nemen die specifiek zijn gericht op de huishoudens die het het zwaarst hebben.
4. Is dat de enige reden?
Nee, er is nog een reden voor de terughoudendheid van het kabinet. Niemand die weet hoe lang de hoge brandstofprijzen aanhouden. De huidige accijnsverlaging loopt tot het einde van het jaar. Als de prijzen aan de pomp dan nog steeds hoog zijn, ontkomt het kabinet er moeilijk aan om deze maatregel te verlengen. Hetzelfde geldt voor een eventuele tweede accijnsverlaging.
Je kunt de miljarden maar één keer uitgeven, en als de hoge energie- en brandstofprijzen lang aanhouden is het geld misschien harder nodig om de mensen te helpen die echt het hoofd niet meer boven water kunnen houden.
En er is ook nog een argument dat je niet vaak zult horen: de hoge prijzen aan de pomp hebben ook een effect dat sommige regeringspartijen niet zo erg zullen vinden. Namelijk dat mensen vanwege de hoge benzineprijs vaker de auto laten staan en voor het openbaar vervoer of de fiets kiezen.
5. Kan er ook iets anders gedaan worden aan de hoge brandstofprijzen?
Ja, het is niet alleen de overheid die iets kan doen aan de hoge brandstofprijzen. Bedrijven kunnen werknemers die met de auto reizen ook een hogere kilometervergoeding geven. De onbelaste reiskostenvergoeding is 19 cent per kilometer, maar werkgevers kunnen een hoger bedrag geven, dat dan wel belast is. Vakbonden hebben hier al toe opgeroepen.