Doorbraak

Tweede Kamer eens over fatbike: minimumleeftijd van 14 jaar én helmplicht

Door Arne Hankel en Stephan Koole··Aangepast:
© ANPTweede Kamer eens over fatbike: minimumleeftijd van 14 jaar én helmplicht
RTL

Bestuurders van een fatbike moeten minimaal 14 jaar zijn en een helm dragen. Een Kamermeerderheid steunt een voorstel daartoe van de VVD en NSC. Minister van Infrastructuur Barry Madlener (PVV) zei eerder deze week dat hij de wens van een Kamermeerderheid over de fatbike zal uitvoeren.

Zaterdag bleek dat een Kamermeerderheid een minimumleeftijd wil. De eigen partij van Madlener, de PVV, riep de minister op om in actie te komen. "Nederland schreeuwt om maatregelen tegen opgevoerde fatbikes. We hopen met een leeftijdsgrens de omgeving te beschermen tegen de bestuurders van fatbikes", zei PVV-Kamerlid Hidde Heutink toen. 

Kamermeerderheid

Vandaag laat de PVV weten de motie van VVD en NSC te steunen. "De motie verwoordt wat we zelf in de Kamer hebben voorgesteld", zegt PVV'er Heutink. 

Minister bereid tot maatregelen fatbikes: 'Maar minimumleeftijd 12 is niet handhaafbaar'
Lees ook

Minister bereid tot maatregelen fatbikes: 'Maar minimumleeftijd 12 is niet handhaafbaar'

Dinsdag zei de PVV tijdens het Vragenuurtje in de Tweede Kamer voorstander te zijn van een minimumleeftijd van 14 jaar én een helmplicht. Nu trekken VVD en NSC samen op voor zo'n verbod, de PVV steunt die oproep. Daarmee is er een Kamermeerderheid. 

Aparte categorie

Tijdens overleg tussen de coalitiefracties PVV, VVD, NSC en BBB is afgesproken dat VVD en NSC een motie zouden opstellen die de minister oproept tot het invoeren van een aparte categorie voor fatbikes. 

Zo kan er onderscheid worden gemaakt tussen fatbikes en 'gewone' elektrische fietsen. PVV en BBB hebben binnenskamers toegezegd de motie te steunen.

Er gebeuren geregeld ongelukken met fatbikes. In onderstaande video vertelt Ramona erover, zij zat met haar zoontje op de fiets toen het misging:

"Een heel harde klap."

Minister Madlener waarschuwde de Kamer dinsdag nog dat zo'n nieuwe categorie niet mogelijk was. Volgens de minister is het juridisch moeilijk onderscheid te maken tussen fatbikes en elektrische fietsen. "We moeten geen dikke bandenpolitie gaan instellen, dat lost het probleem ook niet op."

Volgens VVD-Tweede Kamerlid Hester Veltman is dat precies de reden dat er meer kenmerken zijn die alleen een fatbike heeft: "Denk daarbij aan het hogere gewicht en een niet in hoogte verstelbaar zadel."

Haar NSC-collega Olger van Dijk voegt daaraan toe dat ook Europese regels aanknopingspunten hebben om van de fatbike een aparte categorie te maken. "Dat kan de bijzondere bromfiets zijn maar ook de regels voor lichte elektrische voertuigen of de Europese typegoedkeuring."

Minister heeft tot de kerst

NSC maakt zich grote zorgen en wil daarom maatregelen. "Ongelukken met fatbikes nemen enorm toe, wie is er niet bijna aangereden de afgelopen tijd? Maar liefst de helft van de slachtoffers is tussen 10 en 14 jaar. Onze straten en kinderen moeten veilig zijn, het is daarom noodzakelijk fatbikes aan banden te leggen. Een minimumleeftijd voor fatbikes van 14 jaar en een helmplicht zijn hard nodig. En tegen de ouders zeg ik alvast, denk alstublieft drie keer na voordat je je kind een fatbike cadeau doet".

Volgende week is een debat in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid. Dan zullen de Kamerleden de motie indienen om een leeftijdsgrens in gang te zetten. De partijen geven de minister tot de kerst om het te regelen.

Een Kamermeerderheid steunt het voorstel van de VVD en NSC dat bestuurders van een fatbike minimaal 14 jaar moeten zijn en een helm moeten dragen
Lees meer over
Barry MadlenerFatbikeVerkeersongevallenVerkeerVerkeersveiligheidLink in bio