Valse bescheidenheid en hosannasfeer op LinkedIn: 'Het werkt'
Was LinkedIn vroeger vooral een online cv, tegenwoordig is het de plek waar mensen hun halve memoires neerpennen. Waarom? Sommige mensen ergeren zich er misschien aan, maar het kan ook handig zijn. "Iedereen wist dat ze me konden bellen, het heeft werk opgeleverd."
"Als klein meisje droomde ik al van een mooie carrière…" Vul hier vervolgens een opsomming in van studie, cursussen en (werk)ervaringen, hoogte- en dieptepunten, en als klap op de vuurpijl: de bekendmaking. "Ik ben supertrots dat ik eindelijk mag vertellen dat ik volgende maand aan mijn nieuwe droombaan begin." Zelden zijn het banen waar je steil van achterover slaat, maar de felicitaties zijn er niet minder om: "Gefeliciteerd met deze mooie stap!'"
Valse bescheidenheid
LinkedIn staat vol dergelijke aankondigingen, die qua toon niet onderdoen voor een mededeling van nationaal belang. Van nieuwe baan tot nieuw inzicht en van behaalde successen tot zo mogelijk nog meer behaalde successen. Dit alles overgoten met een sausje amateurproza en valse bescheidenheid.
Opmerkelijk, want LinkedIn was in eerste instantie vooral een plek waar mensen hun cv konden uploaden en hun netwerk konden uitbreiden. Tegenwoordig is het ook de plek om heel veel te praten over jezelf.
Koffieautomaat
"Ik zit hier al een jaar of twee met ergernis naar te kijken; wat gebeurt hier?", zegt Corinne Keijzer, zelfbenoemd LinkedIn-expert en auteur van het boek 400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts. Vanaf de coronatijd zag ze de lange, persoonlijke posts een vlucht nemen. "Door het thuiswerken misten mensen hun praatje bij de koffieautomaat en die praatjes verhuisden als het ware naar LinkedIn."
Volgens Keijzer zijn er eigenlijk twee kampen op LinkedIn, degenen die het niets vinden en diegenen die zeggen: je moet dit juist wel doen, want dan heb je veel bereik. "Ik geef LinkedIn-cursussen aan professionals, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze die berichten leuk vinden. Ze klagen juist dat het steeds meer op Facebook gaat lijken."
Duidelijk algoritme
Leuk of niet, wie een persoonlijk verhaal deelt kan inderdaad rekenen op een groter bereik. "En mensen weten dat, het algoritme is vrij duidelijk", zegt merkstrateeg Perre van den Brink. Engagement is daarbij belangrijk, dat wil zeggen: blijf reageren op de reacties die je krijgt, zeker het eerste uur nadat je iets gepost hebt. "Als je engagement bovengemiddeld is, gaat het algoritme je post aanbieden bij mensen van buiten je directe netwerk", aldus Van den Brink.
Toegegeven, toen hij drie jaar geleden voor zichzelf begon heeft hij zich ook 'schuldig' gemaakt aan het schrijven van een persberichtachtige post. Hij schreef dat hij 'intuïtief de drang voelde om iets anders te gaan doen en zelf iets wilde bouwen'. "Dus besloot ik mijn hart te volgen en precies dat te doen."
Honderdduizend mensen bereikt
Veel mensen reageerden op zijn verhaal (bijna 400 likes en 190 comments) en daardoor werd het bereik steeds groter. "Volgens mij hebben wel honderdduizend mensen het gezien, echt bizar."
Van den Brink moest wel even een drempel over voor hij zijn bericht publiceerde. "Het was puur uit opportunisme. Ik was net voor mezelf begonnen en had gewoon klanten nodig", zegt hij.
En het werkte. "Iedereen wist dat ze me konden bellen, het heeft werk opgeleverd." Vanwaar dan toch die drempel? "Nou, je moet wel even uitzoomen om zo over jezelf te praten, toch?"
Op je bek gaan
LinkedIn-expert Corinne Keijzer hoopt dat LinkedIn weer meer een businessplatform wordt. "Je kunt best iets persoonlijks delen, maar hou het werkgerelateerd. Vertel bijvoorbeeld wat je zoal meemaakt in je functie", zegt ze. "Schrijf niet over elk succesje een half persbericht, – dat is meestal vooral een humble brag - maar vertel het ook eens als je op je bek bent gegaan."
Actieve gebruikers
LinkedIn telt in Nederland inmiddels zo'n 5 miljoen gebruikers, blijkt uit onderzoek van Newcom. Dat cijfer is vorig jaar niet gegroeid ten opzichte van 2021, maar het aantal mensen dat het zakelijk platform dagelijks gebruikt is gestegen met 8 procent, naar ruim 1,1 miljoen.
Ter vergelijking: Facebook en Twitter verloren juist veel gebruikers. In januari van dit jaar hadden allebei de platformen bijna een half miljoen minder gebruikers dan een jaar eerder.