Voor zakelijke klanten

Webwinkel Bol wil boter bij de vis: meer misbruik bij achteraf betalen

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPWebwinkel Bol wil boter bij de vis: meer misbruik bij achteraf betalen
RTL

Zakelijke klanten van webwinkel Bol kunnen sinds vorige week niet meer achteraf betalen, omdat daar te veel misbruik van werd gemaakt. Dat bevestigt de webwinkel tegenover RTL Z. Het betreft niet alleen klanten die de rekening niet betaalden, maar ook partijen die via die mogelijkheid fraudeerden.

Het online winkelplatform Bol biedt klanten met een eigen bedrijf de mogelijkheid een zogenoemd zakelijk account te openen. Daarmee 'bestel je alle benodigdheden voor je onderneming snel en gemakkelijk', aldus de webshop. Zo ontvangen zakelijke klanten standaard een btw-factuur, handig voor het verrekenen van btw bij de fiscus.

Niet meer achteraf

Maar de dienstverlening aan zakelijke klanten is sinds vorige week aanzienlijk versoberd. Zij kunnen hun bestellingen namelijk niet meer achteraf betalen. Dat blijkt uit berichten en antwoorden op vragen die een zakelijke klant ontving.

Bol.com maakt 750.000 euro over aan oplichters
Lees ook

Bol.com maakt 750.000 euro over aan oplichters

Woordvoerster Marre de Visser bevestigt de maatregel. "Het klopt dat sinds 24 oktober zakelijke klanten vooralsnog geen gebruik meer kunnen maken van de mogelijkheid om achteraf te betalen bij bol. Dat hebben wij hen vorige week schriftelijk laten weten."

Vervelend

Bol zegt te begrijpen dat het vervallen van deze optie door zakelijke klanten 'als vervelend wordt ervaren'. De webwinkel benadrukt deze maatregel dan ook niet zomaar te hebben genomen.

"Helaas constateerden wij dat er steeds vaker misbruik werd gemaakt van deze service", licht de woordvoerster toe. "Daarom zagen wij ons genoodzaakt om de mogelijkheid tot achteraf betalen voor zakelijke klanten stop te zetten."

Fraude

Volgens Bol is er niet alleen sprake van zakelijke klanten die hun rekeningen achteraf niet betaalden, maar ook van andere vormen van misbruik. "Er werd in toenemende mate fraude mee gepleegd, waardoor ook zakelijke klanten werden benadeeld door kwaadwillenden", aldus de woordvoerster.

Wat de aard van die fraude precies is, wil de webwinkel niet toelichten. "Dat ligt gevoelig." Zij benadrukt dat particuliere klanten nog wel achteraf kunnen betalen voor hun bestellingen.

Beursgang

Bol is een dochter van supermarktgigant Ahold-Delhaize. In 2021 wilde het moederbedrijf de webwinkel naar de beurs brengen, maar vorig jaar herfst ging er een streep door deze plannen. Afgelopen augustus zei Ahold-topman Frans Muller dat de beursgang nog niet definitief van tafel is.

Lees meer over
Bol.comAhold DelhaizeOnline retailE-commerceLink in bio