38 winkels

Nederlandse winkels Prénatal krijgen nieuwe eigenaar in 'moeilijke markt'

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANPNederlandse winkels Prénatal krijgen nieuwe eigenaar in 'moeilijke markt'
RTL

De Nederlandse tak van babyketen Prénatal krijgt een nieuwe eigenaar. Het Duitse investeringsfonds Mutares koopt de 38 Nederlandse winkels en de webwinkel van het Italiaanse PRG Retail Group. De nieuwe eigenaar ziet mogelijkheden ondanks de moeilijke markt.

Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, is niet bekend. Ook moet hij nog worden goedgekeurd door toezichthouder ACM.

Mutares neemt de winkels en online activiteiten over, PRG houdt de merkrechten van Prénatal. Mutares heeft een licentieovereenkomst gesloten om de naam en het huismerk van Prénatal te kunnen gebruiken. Onder de eigen naam worden onder meer kleding en autostoeltjes voor kinderen verkocht.

De overname heeft geen invloed op de winkels, de naamvoering of de ruim 500 Nederlandse werknemers, zegt Edwin van Wijk, woordvoerder van Prénatal. "Het personeel gaat gewoon mee en er gaan geen winkels dicht."

Uitdagende markt

Dochterbedrijf WIJ Special Media BV, onder meer bekend van 'De Blije Doos', een doos met promotieartikelen voor aanstaande ouders, is eveneens onderdeel van de overname. Volgens Johannes Laumann, hoofd investeringen bij Mutares, zit er groeipotentie in Prénatal ondanks 'uitdagende marktomstandigheden'. 

Veel kledingwinkels hebben last van gestegen kosten en consumenten die minder uitgeven. In de afgelopen maanden leidde dat onder meer tot het faillissement van Kinderkleding Groep, het bedrijf achter verschillende kledingwebsites. Ook het moederbedrijf van kledingketen Noppies verkeert in financiële problemen.

Moederbedrijf kindermerk Noppies in de problemen, winkels dicht
Lees ook

Moederbedrijf kindermerk Noppies in de problemen, winkels dicht

Rob van den Noort, voormalig ceo van Prénatal, legde afgelopen april per direct zijn functie neer en deed dat zonder opgaaf van reden. Opvolger Richard Turk, voormalig directeur van het inmiddels failliete moederbedrijf van onder meer Miss Etam, moest kosten besparen en schrapte hiervoor onder meer 24 banen op het hoofdkantoor van Prénatal in Amersfoort.

"Deze reorganisatie en de verkoop staan los van elkaar", zegt Turk in gesprek met RTL Nieuws. Het schrappen van banen en andere kostenbesparende maatregelen zijn volgens hem onderdeel van een groter plan om het bedrijf 'toekomstklaar' te maken. "De koper heeft zich pas maanden daarna gemeld", aldus de ceo.

Verlies

Volgens Turk doet Prénatal het 'naar omstandigheden goed', ondanks de terughoudende consument. "En ook bij ons rijzen de kosten de pan uit", zegt de voorman. Het zet druk op de resultaten, omdat die kosten niet één op één kunnen worden doorberekend. Wat die resultaten precies zijn kan Turk niet delen.

Wel is duidelijk dat het moederbedrijf van PRG Retail Group en Prénatal Nederland, Artsana Group, over 2022 een omzet van bijna 2 miljard euro boekte. Onder de streep zette het bedrijf een nettoverlies van zo’n 14 miljoen euro in de boeken.

Prénatal Nederland was over dat jaar goed voor een omzet van 92 miljoen euro, tegenover ruim 85 miljoen een jaar eerder. 

Nu al verkocht

Prénatal Nederland is pas sinds enkele jaren onderdeel van PRG. Dat het nu van de hand wordt gedaan, komt volgens Turk doordat er gegadigden voor waren en het moederbedrijf zich vooral focust op Zuid-Europa. Nederland past minder goed in de investeringsportfolio van het bedrijf.

De verkoop heeft volgens de ceo geen gevolgen voor de winkels van Prénatal of het personeel. Ook hijzelf blijft in functie. Er komen ook geen nieuwe reorganisaties, belooft hij. "Mutares heeft zich volledig geschaard achter de reorganisatie- en toekomstplannen van Prénatal die er al lagen", zegt Turk. Wat die toekomstplannen precies zijn, wil hij nog niet kwijt.

Heeft u tips of opmerkingen over Prénatal of andere retailers? Stuur een mail naar de redactie.

Lees meer over
Prenatal