Verlies op FreshDirect

Minder winst en lagere marges voor moederbedrijf Albert Heijn

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Kim van DamMinder winst en lagere marges voor moederbedrijf Albert Heijn
RTL

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft een moeizaam kwartaal achter de rug. De omzet daalde en er werd minder winst gemaakt. Daarnaast trekt het bedrijf de stekker uit het investeringsavontuur met de Amerikaanse bezorgdienst FreshDirect. Dat levert ook flinke financiële tegenvaller op. Beleggers reageren geschrokken.

De omzet van het bedrijf, dat onder meer eigenaar is van Albert Heijn en Bol.com, daalde met ruim 2 procent tot een krappe 22 miljard euro. En de winst daalde met maar liefst een derde tot 394 miljoen euro.

Stand van de dollar heeft invloed

Bij de cijfers moet wel worden opgemerkt dat het bedrijf pech had met de koers van de dollar ten opzichte van de euro. Een groot deel van de activiteiten van Ahold Delhaize is in de Verenigde Staten, maar wordt uiteindelijk hier in euro's in de boekhouding verwerkt.

En daarbij moet het bedrijf de in de VS verdiende dollars eerst inwisselen in euro's. Dat levert soms extra voordeel op, maar soms ook niet. Stel dat de wisselkoers van de dollar gelijk was gebleven ten opzichte van die van vorig jaar, dan was de omzet gestegen. En dan was de winstdaling ietsje minder groot geweest. Dat is alleen niet het geval, want de dollar is iets in waarde gedaald ten opzichte van de euro. 

Albert Heijn zaait verwarring en ergernis met prijs gevulde koek
Lees ook

Albert Heijn zaait verwarring en ergernis met prijs gevulde koek

"En dat betekent dat alles wat in VS verdiend wordt, omgerekend 7 procent minder waard is in euro's", rekent Durk Veenstra, beurscommentator van RTL Z, voor. "Noem het valutaire tegenwind." En die voelt het bedrijf meteen, want bijna twee derde van de omzet van het bedrijf komt uit de VS. "Qua winst is het nog extremer: maar liefst 70 procent van de winst wordt daar verdiend", vertelt Veenstra.

Daar komt nog bij dat Ahold Delhaize ook gewoon wat minder draaide in de VS. Op de belangrijkste markt voor het bedrijf steeg de omzet met maar 0,5 procent.

Winkels hadden hier onder andere last van het afbouwen van steun bij de boodschappen voor mensen met lage inkomens. Ook hadden studenten minder te besteden, doordat ze weer hun studieschulden moesten afbetalen. 

Winstmarges omlaag

In Europa, waar Ahold Delhaize in eerdere periodes het effect van de hoge inflatie op de verkopen voelde, steeg de omzet met ruim 7 procent.

Het bedrijf maakte ook minder winst per verkocht product, uitgedrukt in de zogeheten marge. In het derde kwartaal 2022 lag de winstmarge nog op 4,4 procent, in het afgelopen kwartaal verdiende het bedrijf 3,8 cent op iedere euro die het verkocht. 

Het gevolg van al deze tegenslagen is dat het bedrijf een winstwaarschuwing afgeeft aan beleggers. De winst per aandeel valt dit jaar lager uit dan eerder werd verwacht. De koers van het aandeel daalte meteen na opening van de beurs en staat rond het middaguur op een min van 7 procent

FreshDirect met verlies verkocht

Het bedrijf maakt verder bekend dat het Amerikaanse bezorgdienst FreshDirect verkoopt, aan concurrent Getir. Een nederlaag voor Ahold Delhaize, want FreshDirect werd nog geen 3 jaar geleden gekocht.

Het besluit om het bedrijf uit New York te verkopen volgt op een koerswijziging in de VS, om daar te focussen op activiteiten met zowel fysieke winkels als online. En daar past de online bezorgservice niet tussen. Het kortstondige bezit van FreshDirect levert een boekhoudkundige tegenvaller op van tussen de 275 miljoen en 325 miljoen dollar, verwacht Ahold Delhaize. 

Lees meer over
Ahold DelhaizeSupermarkt