Bruggen in slechte staat

Nog meer hinder door werkzaamheden: hier sta je volgend jaar vast

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© ANPNog meer hinder door werkzaamheden: hier sta je volgend jaar vast
RTL

De Nederlandse infrastructuur piept en kraakt op steeds meer plekken in het land. Veel bruggen, sluizen, tunnels en wegen naderen hun uiterste houdbaarheidsdatum en moeten worden vervangen, gerenoveerd of gerepareerd. Dat gaat volgend jaar voor nog meer ongemak zorgen.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Staat van de Infrastructuur die onlangs naar de Tweede Kamer is gestuurd. De opgave voor Rijkswaterstaat is het afgelopen jaar alleen maar groter geworden, blijkt uit het rapport.

Veel meer geplande werkzaamheden

Op maar liefst 71 plekken in het land is voor volgend jaar grootschalig onderhoud voorzien aan sluizen, bruggen, tunnels, gemalen en wegen. Dat is fors meer dan wat er voor dit jaar in de planning stond, toen ging het om 56 voorgenomen grootschalige werkzaamheden.

Grootschalig onderhoud gaat onvermijdelijk gepaard met vertragingen voor het weg- en waterverkeer.

Rotterdam epicentrum

De meeste hinder zullen weggebruikers ondervinden in het westen en zuiden van het land. In het noorden en oosten is de kans op vertragingen door geplande of ongeplande werkzaamheden een stuk kleiner.

Vooral in de regio rond Rotterdam moeten automobilisten rekening houden met een hoop ellende. Een groot deel van de bruggen, tunnels en viaducten staat daar onder verscherpt toezicht. 

Werkzaamheden overdag: meer hinder

Het ongemak als gevolg van de werkzaamheden zal volgend jaar ook nog meer dan nu al het geval is gevoeld worden door het dagelijkse woon-werkverkeer. Inmiddels is de opgave om het wegennet veilig en toegankelijk te houden zo groot geworden, dat Rijkswaterstaat ook vaker werkzaamheden overdag op weekdagen moet uit gaan voeren. "Kort maar hevig", noemt de dienst dat.

Scroll naar beneden voor een interactieve kaart

En het zal niet blijven de geplande werkzaamheden. De afgelopen decennia is er te weinig geïnvesteerd in het tijdig vervangen of vernieuwen van de infrastructuur, waardoor op nog veel meer plaatsen verkeersellende wordt voorzien.

Risico op hinder op 143 plekken

Rijkswaterstaat heeft een lijst aangelegd van 143 plekken waar het komende jaar risico op hinder en beperkingen is doordat werkzaamheden te lang zijn uitgesteld of omdat er een 'verhoogd inspectieregime' van kracht is. Van dat laatste is sprake op tientallen plekken waar er zorgen zijn over de constructieve veiligheid van bijvoorbeeld bruggen en viaducten.

Als uit de metingen blijkt dat een bouwwerk echt gebreken begint te vertonen, moet Rijkswaterstaat ingrijpen. Bijvoorbeeld door snelheids- of gewichtsbeperkingen in te stellen, rijbanen te sluiten of spoedreparaties uit te voeren. Van werkzaamheden aan bruggen heeft trouwens niet alleen het wegverkeer, maar ook de scheepvaart een hoop overlast.

Ook deze lijst is het afgelopen jaar alleen maar langer geworden. Een jaar eerder ging het nog om 124 plekken met een groot risico op beperkingen en hinder, nu zijn dat er dus al 143.

Bruggen zijn stokoud

Vooral de bruggen in beheer van Rijkswaterstaat staan er niet al te best bij. 84 procent van de vaste stalen bruggen heeft nog maar tussen de 0 en 33 procent van de verwachte levensduur over. Bij de beweegbare bruggen is 56 procent in de herfst van het bruggenleven beland.

Sinds ze zijn ontworpen en gebouwd is er veel meer en veel zwaarder verkeer op de wegen gekomen. Daardoor gaan de bouwwerken ook eerder stuk en gaan ze minder lang mee dan ooit werd verwacht.

Geen verrassing

"Dit betekent dat er veel groot onderhoud moet worden uitgevoerd om Nederland ook op de langere termijn goed bereikbaar te houden", laat demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten. "Dit is geen verrassing, maar wel een realiteit waarbij we goed moeten plannen."

"Met name grote projecten zullen voor automobilisten voor overlast zorgen op de weg. Rijkswaterstaat doet er alles aan de overlast zoveel mogelijk te beperken, maar hindervrij kunnen werkzaamheden niet worden uitgevoerd", vervolgt de minister. "Om Nederland bereikbaar te houden moet in korte tijd heel veel gebeuren en daar zetten we de schouders onder."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Heb jij de app RTL Nieuws & Entertainment al?

Ja? Daar zijn we blij mee!
Nog niet? Download ’m hier voor Android en iOS

Lees meer over
RijkswaterstaatMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatWegwerkzaamheden