Na bijna 10 jaar eind van de rit voor Hyperloop One
Het Amerikaanse transportbedrijf Hyperloop One houdt op te bestaan. De bouwer van supersnelle buizentreinen zou het volgens persbureau Bloomberg niet zijn gelukt om opdrachten binnen te slepen. Per 31 december staan de laatste medewerkers op straat en bezittingen van het bedrijf worden nu verkocht.
Hyperloop One was sinds de oprichting een grote tech- en transortbelofte. In de vacuümbuizen konden de treinen zich zonder weerstand razendsnel vooruit bewegen, tot wel 1100 kilometer per uur, was het idee.
Testbanen verkocht
Het moest de concurrent voor vliegen worden. Sinds de oprichting in 2014 was er enorm veel aandacht voor het bedrijf. Bijna tien jaar later valt het doek.
Het intellectuele eigendom van het bedrijft komt volgens Bloomberg terecht bij DP World, een beheerder van containerterminals en hoofdinvesteerder van Hyperloop One. De rest van de middelen, waaronder de testbanen, wordt nu verkocht.
Geen opdrachten
Hoewel de beloftes van buizentreinen groot zijn, was het voor Hyperloop One moeilijk om er opdrachten voor binnen te krijgen. Het is het bedrijf sinds de oprichting niet gelukt om een commerciële hyperloop te bouwen.
In november vorig jaar verschoof de aandacht van Hyperloop One van het vervoer van personen naar vrachtvervoer, waarna ze ruim de helft van de 200 werknemers ontsloegen. Virgin, één van de grote investeerders in Hyperloop One, haalde hierna de merknaam 'Virgin' van het bedrijf af.
Eén van de redenen waarom de hyperloops toch niet zo goed werken, komt onder andere door de hoge kosten van het aanleggen van de vacuümbuizen. Volgens een onderzoek van Deutsche Bahn zou dat al snel 30 miljoen euro per kilometer zijn.
De afgelopen jaren zijn er nog geem succesvolle hyperloops gebouwd, maar met het wegvallen van Hyperloop One zijn er nog andere bedrijven die proberen het systeem toe te passen. Zo is er het Zwitserse Swisspod Technologies en het Nederlandse Hardt Hyper, dat afgelopen november een testbaan maakte in Groningen.