Belangrijke sluis bij Amsterdam dicht, schepen moeten ver omvaren
De Oranjesluizen in het IJ bij Amsterdam zijn gesloten vanwege het hoge water in het Marker- en IJsselmeer. En dat betekent dat een heel belangrijke vaarroute voor de binnenvaart gesloten is. Omvaren kost uren extra en het is nog onduidelijk wanneer het water genoeg gezakt is om de sluizen weer in gebruik te nemen.
Het sluizencomplex aan de noord-oostkant van de stad is sinds gisterenavond 19.00 uur gesloten, vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Door de hoge waterstand in de twee meren is het verschil met het IJ te groot om te overbruggen. Dat gebeurt vrijwel nooit, laat Rijkswaterstaat weten.
Rond 16 uur vanmiddag lagen er 31 schepen te wachten tot ze konden doorvaren.
Drukke vaarroute
Ieder jaar gaan er zo'n 120.000 schepen door het sluizencomplex in het IJ. Door de ligging is het een belangrijke halte voor de scheepvaart tussen de Amsterdamse haven en Noord-Nederland. De sluizen liggen ook middenin een belangrijke vaarroute van het noorden naar Rotterdam.
Schepen die niet willen of kunnen wachten, wordt geadviseerd om te varen via het Amsterdam-Rijnkanaal en dan de Neder-Rijn of Waal richting Arnhem en dan via de IJssel naar Kampen. Schepen aan de andere kant van de sluit kunnen de omgekeerde route volgen.
10 uur omvaren
Zoals binnenvaartschipper Jacco Strijker, die vanuit Leeuwarden naar Rotterdam onderweg is met containers vol melk van FrieslandCampina. Door de sluiting moet hij nu tien uur omvaren over de IJssel (zie het kaartje hieronder). Daarnaast kost ongeveer 1000 liter diesel extra, vertelt Strijker. "We varen bijna naar Duitsland toe en dan weer terug naar Rotterdam."
Wachten tot de sluizen weer opengaan is geen optie voor hem, omdat anders de productie van FrieslandCampina vastloopt. Koeien stoppen niet ineens met melk geven. Strijker verwacht dat hij de terugweg ook nog om moet varen.
Opgestuwd water
Wanneer het sluizencomplex weer gebruikt kan worden is nog onduidelijk. In de twee meren is de waterstand nog steeds erg hoog en komende nacht gaat het hard waaien vanuit het oosten. Dat zorgt mogelijk voor extra wateroverlast in Noord-Holland door opgestuwd water. In steden en dorpen aan Marker- en IJsselmeer is nu al veel wateroverlast.
Een lichtpuntje: Rijkswaterstaat verwacht dat de mogelijkheden om water te spuien op de Waddenzee zullen verbeteren. "Dat betekent dat we wat water vanuit het IJsselmeer kunnen kwijtraken", aldus de overheidsinstantie.
Daar staat weer tegenover dat er vanuit de rivieren meer water verwacht wordt. "Dus een significante verlaging van de waterstand op het IJsselmeer zal nog op zich laten wachten", schrijft RWS. De verwachting is dat het sluizencomplex in ieder geval de komende dagen nog dicht zal zijn.
Minder lading
Het is ook niet zo dat de hele binnenvaart nu stilligt. "Het gros van het transport gaat gewoon door", zegt Geert Snoeij, beleidsadviseur nautische techniek, water en infrastructuur bij de KNB tegen persbureau ANP.
Snoeij legt verder uit dat schepen door de hoge waterstand, die vanaf morgen dus verder stijgt, rekening moeten houden met de hoogte van hun containers. "Schepen kunnen dan niet altijd dezelfde lading meenemen, omdat ze anders niet onder bruggen door kunnen. Er moeten dan meer schepen vaker varen voor dezelfde lading."