Personeel NS krijgt meer loon, treinkaartje 'nog niet duurder'
Vorige maand leek het nog uit te draaien op acties, maar de vakbonden en de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben inmiddels een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Het personeel kan rekenen op een gemiddelde loonstijging van 6,6 procent.
Daarvoor is 'tot diep in de nacht' onderhandeld, zeggen FVN-bestuurders Henri Janssen en Karel de Buijzer in een schriftelijke reactie aan de leden van de bond. "Het zag er niet naar uit, maar aan het einde is het toch gelukt om tot een redelijk cao-resultaat te komen", zeggen ze.
Dat resultaat wordt in de loop van deze week nog voorgelegd aan de leden. Keuren zij de plannen goed, dan wordt de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (cao), met terugwerkende kracht vanaf 1 januari dit jaar tot 1 maart 2025, doorgevoerd. Worden de plannen afgekeurd, dan kan dat opnieuw leiden tot acties.
'Reparatie, maar geen prijscompensatie'
Met de loonsverhoging wordt de inflatie van dit jaar volgens de vakbond 'gerepareerd.' Maar de inzet was hoger: FNV wilde namelijk een zogenoemde automatische prijscompensatie vastleggen in de cao, een afspraak dat de lonen automatisch meestijgen met de prijzen. Volgens de bond is dit een onderwerp voor een volgende cao.
Behalve over het loon zijn er ook afspraken gemaakt over andere arbeidsvoorwaarden. Zo wordt de reiskostenvergoeding per april over alle kilometer toegepast en krijgen uitzendkrachten na achttien maanden een vaste aanstelling aangeboden. Ook is er een vrijstelling voor nachtwerk vanaf 63 jaar afgesproken.
Dit jaar geen duurder kaartje, volgend jaar 'misschien wel'
Volgens de NS leiden de hogere lonen voorlopig niet tot duurdere treinkaartjes. "De tarieven staan los van de cao", zegt een woordvoerder. Vorig jaar werd al bekend dat de prijzen dit jaar niet stijgen, onder meer dankzij extra geld van het demissionaire kabinet.
De NS kan met het geld een voorgenomen tariefsverhoging van 8,67 procent uitstellen, zo zei het bedrijf eerder. Maar de vrees bestaat dat het volgend jaar, als het nieuwe kabinet niet ingrijpt, alsnog moet worden doorgevoerd.
Prijzen onzeker
Hoe de prijzen zich volgend jaar precies ontwikkelen kan de NS niet zeggen. De tarieven worden aan het einde van dit jaar bekendgemaakt en doorgaans gecorrigeerd op basis van de verwachte inflatie en de vergoeding die wordt betaald aan spoorbeheerder Prorail.
"De cao is afgesloten voor een relatief korte periode", aldus de woordvoerder. Wat het effect daarvan is, is onzeker, aldus het bedrijf. Wel is het zo dat personeelskosten een groot aandeel hebben in de uiteindelijke kosten voor een treinkaartje.