AI stuwt Microsoft voorbij Apple als meest waardevolle bedrijf
De opmars van AI - kunstmatige intelligentie - zorgt voor een troonswissel op Wall Street. Apple verliest zijn status als meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld. Die kroon is overgenomen door Microsoft, dat meer dan Apple heeft ingezet op AI.
Microsoft ging Apple in de afgelopen tijd al een paar keer kort voorbij qua beurswaarde tijdens een beursdag, maar uiteindelijk sloot Apple de handelsdag iedere keer af als koploper. Die positie had het bedrijf in 2011 veroverd, ten koste van oliegigant Exxon Mobil.
Machtswisseling
De beurswaarde van Exxon schommelde indertijd rond de 350 miljard dollar. Microsoft was gisteren 2890 miljard dollar waard, 2636 miljard euro. Apple eindigde de handelsdag met een waarde van 2870 miljard dollar.
Die wisseling van de macht luidde het tijdperk van grote techbedrijven in. De koersen van Google, Amazon, Facebook, Microsoft en Apple schoten omhoog, waarbij die van traditionele bedrijven verbleekten.
Met de opkomst van kunstmatige intelligentie is er wederom een machtsverschuiving in gang gezet, schrijft The New York Times. Bedrijven die voorop lopen bij de ontwikkeling van de veelbelovende technologie werden in het afgelopen jaar een stuk meer waard dan hun concurrenten die afwachtender waren.
Apple voorbij
Zoals Apple, dat ook tegenslag had doordat er minder vraag is naar iPhones, vooral uit China. In juni bereikte het bedrijf overigens nog wel de historische grens van 3000 miljard dollar aan beurswaarde.
Als het om AI gaat is Microsoft een stuk verder, onder meer dankzij de investering in de chatbot ChatGPT. En de integratie van AI in Windows en computerprogramma's Excel en Outlook. "Apple heeft niet zo veel op het gebied van AI", stelt Brad Reback, een analist tegenover de krant.
"Apple worstelt in de zoektocht naar 'the next best thing'", aldus Dan Morgan, een andere analist. Microsoft heeft een betere uitgangspositie in deze race, denkt hij. Nadat de verkoop van iPhones vertraagde, mikte Apple op de verkoop van apps en andere diensten. Deze strategie lijkt nu ook uitgewerkt.