AkzoNobel komt beloftes over Russische activiteiten niet na
De Nederlandse verfgigant AkzoNobel zou na de Russische invasie in Oekraïne niet meer te investeren in Rusland en geen marketingactiviteiten meer in het land organiseren, maar komt die belofte niet na.
Verschillende verfmerken van AkzoNobel zijn nog altijd te koop in Rusland, zo schrijft NRC. En voor die merken wordt ook reclame gemaakt.
Zo kun je de merken Dulux, Hammerite en Sikkens daar nog krijgen, net als de onbekendere merken Pinotex en Marshall. Onlangs werd de nieuwe verfkleur voor 2024 officieel gelanceerd in Sint Petersburg.
Dulux, een Russische dochter van AkzoNobel, was in december bovendien sponsor van een architectuurprijs in Moskou. De winnaars in deze categorieën ontvingen zelfs 'speciale prijzen van het bedrijf: certificaten voor de aankoop van Dulux-verf en een Dulux-kleurwaaier.'
Verklaring lijkt aangepast
Bijna twee jaar geleden zei AkzoNobel nog dat de activiteiten voor verf voor vliegtuigen, nieuwe investeringen en marketingactiviteiten in Rusland al waren stopgezet.
En als gevolg van EU-sancties zou de meerderheid van de verfactiviteiten worden stopgezet.
Dat alles stond in een oorspronkelijke verklaring, onderzocht NRC. Want inmiddels is die verklaring gewijzigd. De passage over het stopzetten van investeringen en marketingactiviteiten in Rusland ontbreekt namelijk in de nieuwe versie.
'Binnen twee maanden tot stilstand'
In 2022 liet AkzoNobel weten niet volledig uit Rusland te zullen vertrekken, maar het bedrijf verwachtte wel dat de activiteiten in het land tot stilstand zouden komen.
Door de sancties van Westerse landen en de grote impact die dat had op de Russische economie, dacht de toenmalige ceo Vanlancker dat het binnen twee maanden zou zijn gedaan met AkzoNobel in Rusland. Maar dat is dus niet het geval.
Was 2 procent van de omzet
Vóór de Russische invasie van Oekraïne waren Rusland en Oekraïne goed voor 2 procent van de totale omzet van AkzoNobel, aldus het concern. Door het stopzetten van activiteiten is dat minder geworden, zegt het bedrijf.
In het eerste halfjaar van 2023 had het 'stopzetten van de activiteiten in Rusland' een negatieve impact op de omzet van 1 procent, aldus het bedrijf. In het verslag over het derde kwartaal kwam het woord 'Rusland' niet voor.
De resultaten over het vierde kwartaal en daarmee over heel 2023 moeten nog worden bekendgemaakt.
AkzoNobel was nog niet bereikbaar voor commentaar.
Update 14.07 uur:
AkzoNobel zegt in een reactie dat de activiteiten die er nog zijn in Rusland nu op zichzelf opereren en nu ze zelf marketingactiviteiten ondernemen. Het hoofdkantoor heeft er dus niets meer over te zeggen.
Over het gewijzigde statement ten aanzien van Rusland zegt AkzoNobel: "Het eerste pakket van de sancties was beperkter dan de acties dan die wij hadden ondernomen. Maar de volgende pakketten omvatten ook de nieuwe investeringen en de marketingactiviteiten waardoor het dubbelop werd om te noemen terwijl het onderdeel was van deze sancties."