Distributiecentrum Picnic gesloten om 'onhygiënische' muizenplaag
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft in Zaandam een distributiecentrum van online supermarkt Picnic gesloten vanwege een muizenplaag.
Dat bevestigt Picnic na berichtgeving van het Noordhollands Dagblad en het lokale blog De Orkaan. "Muizen horen uiteraard niet thuis in een DC, dus erg vervelend dat dit is gebeurd", zegt het bedrijf in een schriftelijke reactie.
"Het distributiecentrum krijgt een grote schoonmaakbeurt en dan gaan we ervan uit dat het allemaal weer in orde is."
Het leveren van boodschappen wordt tijdelijk overgenomen door andere distributiecentra van het bedrijf, daarom moeten klanten weinig last ondervinden van de sluiting, zegt het bedrijf.
Nogal onhygiënisch
De NVWA bevestigt desgevraagd dat er gisteren 'een distributiecentrum in Zaandam' is gesloten, maar deelt niet om welk bedrijf het gaat. Er is sprake van overlast, waardoor de voedselveiligheid in het geding komt, laat de dienst weten.
De muizen plassen en poepen waar ze gaan en dat levert volgens de NVWA 'een nogal onhygiënische situatie' op. Picnic moet daarom zorgen dat de muizen verdwijnen en voorkomen dat ze terugkomen.
Volgens de dienst leveren de dieren een gezondheidsrisico op voor mensen, omdat ze bacteriën, virussen en parasieten bij zich dragen en verspreiden, waaronder salmonella.
Etenswaren weggegooid
Het betekent voor Picnic dat alle gaten en kieren in het pand moeten worden gedicht en de boel grondig moet worden gereinigd.
Alle etenswaren in het distributiecentrum moeten worden gecontroleerd. Eten zonder verpakking of met een doordringbare verpakking moet worden weggegooid. Andere spullen en bijvoorbeeld etenswaren in blik of glas moeten worden schoongemaakt.
'Geen grote plaag'
Dat kan volgens Picnic wel een paar dagen duren. De NVWA voert ook een nieuwe controle uit voordat het distributiecentrum weer open kan.
Volgens Picnic zelf gaat het overigens niet om een 'grote muizenplaag'.