Groene bezorgdienst Storeshippers failliet na vertrek Rituals
De Amsterdamse startup Storeshippers, die pakketjes vanuit winkels bij klanten liet bezorgen, heeft het niet gered. Naast flinke aanloopverliezen en een coronaschuld, verloor het bedrijf zijn grootste klant Rituals. Gisteren werd Storeshippers failliet verklaard.
Dat bevestigt curator Jelmer Feenstra tegen RTL Z. De aanloopverliezen blijken uit de jaarrekeningen van het bedrijf.
Pakket uit de winkel
Storeshippers werd in 2019 opgericht door logistiek ondernemers Pieter Paul van den Hoven en Rijk van Meekeren. Zij verwonderden zich erover dat een versgebakken pizza binnen een kwartier kon worden bezorgd, maar andere producten niet.
Daarom bouwden zij voor hun klanten zoals retailbedrijven en webwinkels een databank van bezorgdiensten die pakketjes bij winkels en lokale dark stores ophalen en bezorgen bij de consument. Dat is sneller en duurzamer dan de traditionele pakketbezorging uit centrale magazijnen. Sneller omdat het pakketje uit een locatie in de buurt komt, en duurzamer omdat de bezorgafstand korter is en er vaak wordt bezorgd door een fietskoerier.
Successen
Storeshippers ging voortvarend van start, en wist afgelopen jaren leuke successen te boeken. Het sloot contracten af met bekende klanten als vastgoedgigant Wereldhave, voetbalclub Ajax, cosmeticamaker Rituals, koffieproducent Nespresso.
Vorig jaar startte het bedrijf een campagne om via crowdfunding 650.000 euro aan te trekken. Of dat investeringskapitaal ook daadwerkelijk werd opgehaald, is onzeker. "Dat is in het eerste gesprek met de bestuurder van het bedrijf nog niet aan de orde gekomen", zegt curator Feenstra.
Aanloopverliezen
Uit de meest recente jaarrekening die Storeshippers deponeerde bij de Kamer van Koophandel is af te leiden dat het bedrijf in de eerste drie jaar flinke aanloopverliezen maakte. Eind 2022 was bijna één miljoen euro verbrand.
Omdat investeerders tot eind 2022 ruim 1,1 miljoen euro in het bedrijf staken, had de bezorgdienst eind dat jaar nog wel een financiële buffer.
Doorstart
"Op basis van het gesprek vanochtend begrijp ik dat het bedrijf schulden uit de coronaperiode heeft overgehouden, die nu moesten worden terugbetaald", aldus curator Feenstra. "Daarnaast heeft hun grootste klant Rituals opgezegd, waardoor het lastig werd om de lopende kosten te betalen. Ik heb de indruk dat vooral dat laatste een belangrijke reden is van het faillissement."
De curator zegt te verwachten dat kandidaten voor een eventuele doorstart van het bedrijf zich komende dagen zullen melden. "Ik ga daar zeker naar kijken. Ook is het mogelijk dat de oprichters zelf nog een bod zullen doen."
Oprichter en directeur Van den Hoven reageerde nog niet op verzoeken om een toelichting.