Herstelwerk vertraagd: jaar langer met slakkentempo door tunnel in A7
Automobilisten die via de Prinses Magriettunnel in de A7 naar hun bestemming willen, zullen nog een jaar langer met kramp in de voet door de tunnel rijden. Het herstelwerk duurt langer. En dus is de maximumsnelheid tot eind volgend jaar 50 kilometer per uur.
Oorspronkelijk zou het herstellen van de ankers die de tunnelbodem op zijn plek houden aan het einde van dit jaar zijn afgerond. "De werkzaamheden brengen echter veel onzekerheden en uitdagingen met zich mee", verklaart demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) de vertraging.
Opvullen ruimte nodig
Er wordt op een nieuwe manier gewerkt, waarbij het niet nodig is om de grondwaterstand te verlagen. Door het op deze manier te doen, is de kans op schade aan gebouwen in de buurt minimaal, aldus Rijkswaterstaat. De wegbeheerder is verantwoordelijk voor het herstel van de tunnel in snelweg A7 tussen Sneek en Joure.
De grondwaterstand is een allesbepalende factor: het hoge peil in combinatie met verroeste ankers veroorzaakte de problemen eind 2022. Het plaatsen van nieuwe ankers gaat niet zo soepel als bedacht, er waren extra maatregelen nodig. Zoals het opvullen van holle ruimtes. En toch de grondwaterstand te verlagen. Al met al duurde dit allemaal langer dan gepland.
Een andere vertragende factor is dat er, om te voorkomen dat de tunnelbodem onverwachts verder omhoog komt, grote zakken ballast geplaatst worden. Die worden telkens verplaatst, inclusief de rijplaten en betonnen afscheidingsblokken. Dat kost ook allemaal tijd.
Tegenvaller
Gevolg is dat het werk niet aan het einde van dit jaar af is, maar een jaar later. Tot die tijd kan het verkeer maar over één rijstrook per richting. En de maximumsnelheid is 50 kilometer per uur. "Een tegenvaller voor de weggebruikers en de omgeving", aldus minister Harbers.