Online supermarkt Pieter Pot zoekt investeerders voor frisse doorstart

Door Commerciële redactie··Aangepast:
Aangeboden door Nxchange & Bondex

Boodschappen doen zonder verpakkingen te kopen? De verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot bewijst dat het kan. Waar het jaren voor de wind ging en de ambities oneindig waren, kregen ze eind vorig jaar de deksel keihard op hun neus met een faillissement. Nu, nog geen vier maanden later, maken ze een doorstart. "Na een rollercoaster-rit zijn we terug bij de basis en kunnen we jouw hulp goed gebruiken."

Met slechts een paar duizend euro spaargeld op zak, een portie lef en een afvalvrije toekomst voor ogen startte founder Jouri Schoemaker in 2019 Pieter Pot: een online supermarkt die alle boodschappen in herbruikbare glazen potten thuisbezorgt om zo plastic afval tegen te gaan. Bij de volgende bezorging gaan de gebruikte potten mee terug, worden ze gewassen, hergebruikt en krijgt de consument het statiegeld teruggestort. Wel zo fijn voor de portemonnee als het klimaat.

'Van vallen leer je het meest'

Sinds de start hebben ze hoge pieken gehad. Zo wisten ze in 2,5 jaar tijd naar maar liefst € 10 miljoen omzet te groeien, en pasten grote spelers als PepsiCo en Kraft Heinz zelfs hun ketens aan om met de vooruitstrevende supermarkt te kunnen samenwerken. 
The sky was the limit, tot ze eind vorig jaar failliet werden verklaard. Schoemaker: "We hadden een te grote jas aangetrokken. Bovendien lukte het terugschalen na de veranderende markt, de oorlog in Oekraïne en het einde van corona niet snel genoeg."

Kijk terug: 'Investeren in startups' met de ijsbaden-startup van Verhoeven en meer
Lees ook

Kijk terug: 'Investeren in startups' met de ijsbaden-startup van Verhoeven en meer

Community-crowdfunding

Dankzij crowdfunding heeft Pieter Pot een doorstart kunnen maken. Sinds 26 maart jl. kunnen er zelfs weer online boodschappen worden besteld. "De bestellingen waren overweldigend. Klanten en wij zijn heel blij dat we weer open zijn." Hoewel het concept hetzelfde is gebleven, is er achter de schermen veel veranderd: een klein team, uitbesteding van de operatie en een blik op een duurzame lange termijn.

Stapje voor stapje

Inmiddels is de crowdfunding-pot dankzij de trouwe community van klanten al met €1,3 miljoen gevuld. Daarmee is de duurzame supermarkt er bijna, maar nog niet helemaal. Schoemaker: "We willen overfunden tot €1,8 miljoen. Zeker omdat we veel plannen op innovatieniveau hebben, en om zo snel mogelijk te zorgen dat de schappen en voorraden volledig zijn gevuld, kunnen we de extra investering goed gebruiken. Waar we onlangs met 150 producten zijn live gegaan, willen we het vanaf hier stapje voor stapje uitbreiden." 

Meer weten?

Meer informatie over Pieter Pot ontvangen of investeren in eigen rendement én in een duurzamere wereld? Klik hier en ontdek dat je geen diepe zakken hoeft te hebben om een stukje online supermarkt in je bezit te krijgen.

Online seminar ‘Investeren in startups’

Daarnaast was Schoemaker 26 maart jl. te gast in het online seminar ‘Investeren in startups’ dat RTL Z samen met Nxchange organiseerde. Zijn zeer overtuigende pitch voor Pieter Pot is in de video bovenaan dit artikel of hieronder terug te zien. Liever het hele seminar terugkijken? Dat kan hier.

Vergroot je financiële kennis met Future of Finance

Of je nu een doorgewinterde belegger bent of gewoon je financiële kennis wilt vergroten, het platform Future of Finance is flexibel toegankelijk voor iedereen. Leer van de allerbesten, krijg toegang tot exclusieve content en events en kom in contact met like-minded individuals die net zo ambitieus zijn als jij. Investeer in je financiële toekomst: download de app nu!

Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van Nxchange en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van RTL Nieuws.