Fremantle Highway mag nog niet naar China voor reparatie en verkoop
De eigenaar van de Fremantle Highway, het vrachtschip vol met auto's dat in juli vorig jaar deels afbrandde nabij Ameland, kan het schip voorlopig nog niet laten repareren in China voor de verkoop. De rechter kan in een kort geding geen uitspraak doen over de vraag of verschepen mag en stuurt het bedrijf naar een ander juridisch loket.
De eigenaar van het schip, het Nederlandse bedrijf Koole (KMS), spande een zaak aan tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Koole wil het beschadigde schip namelijk naar China transporteren voor reparatie en verkoop aan een Chinese partij.
Maar de ILT geeft daar geen toestemming voor, omdat de toezichthouder het schip - na de brand - labelt als afval en het daarom volgens de regels niet vervoerd mag worden naar dat land.
Niet de juiste weg
Niet de kortgedingrechter, maar de bestuursrechter is, als de twee er onderling niet uitkomen, de aangewezen persoon om zich over deze zaak te buigen, zegt die eerste rechter. Voordat het bedrijf aanklopt bij de bestuursrechter, moet echter eerst een zogenoemde 'kennisgeving op grond van Europese regels' worden gedaan. En daarover kan de ILT dan weer een officieel besluit nemen.
Is Koole het niet eens met dat besluit, dan kan er bezwaar worden aangetekend bij een bestuursrechter. De kortgedingrechter gaat hierin mee met de standpunten van de ILT, die zegt dat zo'n besluit snel kan worden genomen.
Kennisgeving
Met de 'kennisgeving op grond van Europese regels' vraagt een bedrijf dat afvalstoffen exporteert een vergunning aan om dat te doen. De procedure ligt in handen van de ILT.
De toezichthouder zegt in een reactie dat het voorstander is van hergebruik van het schip. "De wederopbouw zou mogelijk ook in Nederland kunnen plaatsvinden", zegt een woordvoerder. Maar wil de eigenaar het in de huidige staat naar China brengen, dan moeten de regels worden gevolgd.
Koole reageerde nog niet op vragen van RTL Z.
In de zomer van vorig jaar woedde brand op het schip, mogelijk veroorzaakt door een elektrische auto aan boord. De Fremantle Highway vervoerde enkele duizenden auto's, waarvan een groot deel beschadigd raakte. Ook vielen er gewonden en een dode.
Baggeraar Boskalis borg het schip en versleepte het in eerste instantie naar de Eemshaven. Inmiddels ligt het in Rotterdam bij de scheepswerf van Damen voor inspectie.