Onderzoek Chinese politie

Site voor nepmerkartikelen Pandabuy in flinke problemen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPSite voor nepmerkartikelen Pandabuy in flinke problemen
RTL

Pandabuy, de populaire Chinese online marktplaats voor namaakspullen, zit behoorlijk in de problemen. De Chinese politie is een onderzoek gestart nadat merkeigenaren een rechtszaak hadden aangespannen. Het hoofdkantoor en loodsen zijn doorzocht en de website werkt deels niet meer.

Pandabuy bestaat nog maar een paar jaar, maar het ligt flink onder vuur. Eigenlijk gaat de site een beetje ten onder aan zijn eigen succes.

Voor een habbekrats

Je kunt er voor een prikkie nepartikelen kopen. Zo kosten Airpods Pro bij Apple 279 euro, maar als je speurt op Pandabuy, kan je ze vinden voor omgerekend 15 euro.

De site is vooral populair onder jongeren, ook in Nederland, die veel namaakmerkartikele kopen. Het gaat niet alleen om elektronica, maar er staat ook kleding op, bijvoorbeeld van The North Face.

Populair

Pandabuy heeft agressief reclame gemaakt, onder meer op Tiktok. Daarmee hebben ze zichzelf in de kijker gespeeld. Niet alleen bij consumenten, maar ook bij de eigenaren van bekende merken.

Die merkeigenaren hebben juridische stappen ondernomen. Nu is Pandabuy niet de enige online marktplaats, maar het is wel één van de populairste platformen voor namaakspullen.

Hoeveel mensen Pandabuy gebruiken is niet precies bekend. Maar in Europa is de app al meer dan 1 miljoen keer gedownload, en staat ook hoog in de lijstjes van populairste apps.

Je kunt worden vervolgd

Veel consumenten weten helemaal niet dat je geen namaakartikelen online mag kopen. De overheid schrijft op haar website dat het niet mag. "Goederen die u per post of koeriersbedrijf naar Nederland laat komen, neemt de douane in beslag. U kunt dan worden vervolgd."

Het ligt niet voor de hand dat de kopers van deze producten straks de politie voor de deur hebben staan. Verwacht wordt dat vooral handelaren zullen worden aangepakt.

Lees meer over
PandabuyWebwinkelOnline retailNepartikelenMerkenrechtChina