Parkeerplaatsen vol

Nederlandse havens kampen met overschot aan elektrische auto's uit China

Door Mereyn Geskus··Aangepast:
© RTLNederlandse havens kampen met overschot aan elektrische auto's uit China
RTL

De parkeerterreinen van meerdere havens in Nederland staan vol met onverkochte elektrische auto's van Chinese makelij. De vraag naar stekkerauto's neemt de laatste tijd af. Bovendien houden Chinese merken er andere verkoopstrategieën op na dan de 'traditionele' merken.

"Chinese autobedrijven willen de Europese markt veroveren, maar hebben hier vaak nog geen uitgebreid netwerk" zegt Joeri van Dam, zelfstandig consultant en auteur op het gebied van elektrisch rijden.

Op een parkeerterrein in de Rotterdamse haven staan bijvoorbeeld tientallen auto's van het merk BYD te wachten op een eigenaar. Hoeveel auto's er precies in de haven staan, kan de haven niet zeggen. 

Vraag naar parkeerplekken

Ook andere havens doen er geen uitspraken over, al erkennen de woordvoerders van The Port of Rotterdam en de North Sea Port (waar Vlissingen onder valt) de toestroom uit China wel. Ook in Amsterdam is het een bekend fenomeen en is er een groeiende behoefte aan extra parkeerplekken.

Het verschijnsel doet zich niet alleen voor in Nederland. Europese havens transformeren in 'grote parkeerplaatsen', meldde de Financial Times eerder deze maand. Het gaat onder meer om de haven van Zeebrugge in België, een belangrijke haven voor de autohandel.

Elektrische auto's in de haven van Rotterdam© RTL Nieuws
Elektrische auto's in de haven van Rotterdam

De oorzaak is de toegenomen strijd tussen verschillende Chinese automerken, vertelt Van Dam, die verschillende rollen heeft gehad in de auto-industrie en nu onder meer medeauteur is van het EV Jaarboek. De fabrieken daar draaien op volle toeren, terwijl de vraag naar elektrische auto's hier juist is afgenomen.

Dat beeld komt ook naar voren uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. De groep die niet van plan is om elektrisch te gaan rijden (28 procent) is voor het eerst groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is (27 procent). "De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en de mogelijkheid om niet privé te kunnen laden, zijn de voornaamste drempels", schrijft de wegenwacht.

Verkoop stokt

De verkoop van elektrische auto's stokt, meldt ook de brancheorganisatie voor automakers ACEA. Dat is ook te zien aan de tegenvallende resultaten van Tesla, de voorloper op het gebied van elektrisch rijden. Het Amerikaanse merk heeft het slechtste kwartaal in jaren achter de rug.

Door de afnemende vraag blijven auto's uit China langer in de havens staan, vertelt Van Dam. Dat is niet de enige verklaring. Volgens de kenner willen de Chinese merken snel kunnen leveren. "Daardoor sturen ze alvast grote schepen met auto's hierheen. Daar staan ook een heleboel niet verkochte auto's op."

Schepen met onverkochte auto's

De voor ons bekende automerken, zoals Tesla, werken veel meer op bestelling, legt de expert uit. "Dat gaat ook veel makkelijker, omdat die merken al fabrieken in Europa hebben." 

Bij de nieuwkomers op de markt valt ook minder te kiezen. "Bij Chinese auto's krijg je standaard alle opties erbij. Dat is lekker makkelijk. Je hoeft alleen nog maar de kleur te kiezen en te bepalen of je een trekhaak wil."

Langer in de haven

Een andere reden dat auto's van Chinese fabrikanten langer in de haven blijven staan is omdat niet al deze merken met dealers werken. "De auto wordt dan rechtstreeks besteld bij de fabrikant, vaak online, en wordt vervolgens opgehaald op een aangewezen plek", aldus Van Dam.

En dat is soms ook een bewuste keuze van sommige Chinese automerken. "De marges op elektrische auto's zijn kleiner. Daarom willen de Chinese merken het heft graag in eigen hand houden en de opbrengst niet delen." Hij wijst op de verkoop via de website of via 'flagship-stores' in de grote Nederlandse binnensteden.

Dat dealers en Chinese automerken elkaar evengoed kunnen omarmen, laten het eerdergenoemde BYD en importeur en dealer Louwman echter zien. Van Dam: "De dealer en de automerken hebben elkaar soms ook nodig."

Dealer of niet, de komst van de Chinese merken kan goed nieuws betekenen voor de Nederlander die binnenkort een nieuwe elektrische auto hoopt te kopen. "De prijzen van alle soorten auto's zouden hierdoor weleens flink kunnen dalen."

BYD was niet bereikbaar voor commentaar.

Video: Goedkope Chinese elektrische auto's maken Europeanen werkloos

Lees meer over
TeslaANWBElektrisch rijden