Cash is king? Tikkie voor bier en wc op Koningsdag in opmars
Plassen bij een wildvreemde en daarvoor betalen via een QR-code: tijdens Koningsdag zal dit niet ongebruikelijk zijn. Sowieso begint afrekenen via een betaalverzoek een gewoonte te worden op deze feestdag. Vorig jaar was het aantal Tikkie-betalingen tijdens de verjaardag van de koning zes keer hoger dan op een normale dag.
Bier wordt het vaakst via deze weg verkocht, maar betalen voor de wc gaat dus ook steeds vaker via een betaalverzoek. "Hoge nood kan leiden tot een goede cashflow", aldus ABN Amro.
Wc-bezoek staat op een vierde plek wat betreft 'Tikkie-aankopen' op Koningsdag. Eten staat op de derde positie en kleding op plek twee. Gemiddeld betaalden Nederlanders vorig jaar voor hun koningsdagaankopen circa 13 euro via Tikkie. Slechts 13 procent van de bedragen is boven de 25 euro.
Dat het betalen van betaalverzoeken op Koningsdag in de mode is, wordt ook bevestigd door de Rabobank. "Het aantal betaalverzoeken gaat heel hard omhoog met Koningsdag", zegt een woordvoerder. "Mensen zijn veel op pad met hun vrienden en op de vrijmarkt wordt veel gebruikgemaakt van betaalverzoeken via een QR-code."
Rondjes uitdelen
Ook op de dag voor en na Koningsdag worden er meer betaalverzoekjes verstuurd, meldt een woordvoerder van ING. Vergeleken met een normale dag ging het op die dagen vorig jaar om een stijging van 30 procent. Bij de bank denken ze dat Nederlanders op Koningsdag rondjes uitdelen aan vrienden en familie, maar dit geld wel terug willen.