Verlies KLM groter dan Air France

Bijna half miljard euro verlies voor Air France-KLM

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPBijna half miljard euro verlies voor Air France-KLM
RTL

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft in de eerste drie maanden van het jaar een nettoverlies van 480 miljoen euro geleden. Dat komt mede doordat KLM passagiers moest compenseren wegens geannuleerde vluchten en door lagere inkomsten bij de vrachtdivisie.

Het eerste kwartaal is meestal de slechtste periode voor Air France-KLM, maar dit jaar was het resultaat nog wat slechter dan vorig jaar. Het nettoverlies liep op van 337 miljoen euro tot 480 miljoen euro.

Dat is het grootste verlies sinds het einde van de coronacrisis.

Vanwege de slechte resultaten wil het bedrijf in de kosten gaan snijden. Zo wil het voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

KLM slechter dan Air France

Alle drie de merken waarmee het concern vliegt, Air France, KLM en Transavia, leden een verlies. Opvallend is dat het operationele verlies van KLM met 290 miljoen euro hoger was dan dat van Air France (249 miljoen euro).

Mijlpaal: stewardessen KLM mogen voortaan sneakers dragen
Lees ook

Mijlpaal: stewardessen KLM mogen voortaan sneakers dragen

Vaak was dat andersom. Het resultaat bij KLM verslechterde ook meer dan bij Air France.

Problemen KLM

KLM had te kampen met hoge kosten als gevolg van verstoringen in januari en februari. De verstoringen bij KLM ontstonden door problemen met de levering van onderdelen. Samen met een tekort aan technisch personeel voor het onderhoud van vliegtuigen, zorgde dat ervoor dat er minder toestellen beschikbaar waren.

KLM moest daarom reizigers compenseren, waardoor er incidentele kosten ontstonden van 50 miljoen euro. Ook moest KLM een eenmalige salarisbetaling van 50 miljoen euro doen in januari.

Vrachtdivisie

Naast de compensatiekosten had Air France-KLM te maken met een lagere omzet bij de vrachtdivisie. Deze daalde met bijna 17 procent. De vraag naar vrachtvluchten was weliswaar relatief hoog, door de verstoringen voor de scheepvaart in de Rode Zee en doordat meer producten in webshops in Azië werden besteld die naar Europa moesten worden vervoerd.

Maar daar kon de vliegmaatschappij niet goed van te profiteren. Dat had te maken met beperkingen op Aziatische vluchten doordat het luchtruim boven Rusland vermeden wordt en doordat er minder werd gevlogen China.

De lagere kosten voor kerosine maakten dat alles maar deels goed.

Omzet stijgt wel

De omzet van Air France-KLM uit het vervoer van passagiers steeg wel in het eerste kwartaal: met ruim 5 procent tot meer dan 6,6 miljard euro. Ook het aantal passagiers nam toe, met iets meer dan 6 procent tot bijna 21 miljoen.

Air France denkt later dit jaar te kunnen profiteren van de Olympische Spelen en de Paralympics die deze zomer in Parijs worden gehouden.

Lees meer over
KLMAir France KLMLuchtvaart