Eurovisiesongfestival

De kosten van Joost Klein? Over bedragen 'Europapa' wordt niet gesproken

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPDe kosten van Joost Klein? Over bedragen 'Europapa' wordt niet gesproken
RTL

Joost Klein hoopt volgende week Europa te veroveren tijdens het Eurovisiesongfestival. In de repetities van deze week is te zien dat hij tijdens het zingen van zijn nummer 'Europapa' ondersteund wordt door achtergronddansers, flitsende visuele effecten, een pak met brede schouders en influencers Stuntkabouter en Appie Musa (die zich hult in een blauw-geel vogelpak). Over de rekening van het optreden van de Nederlander wil omroep AVROTROS weinig kwijt, maar in totaal kost deelname de omroep en de NPO zo'n half miljoen euro.

Het Eurovisievisiesongfestival wordt in ons land uitgezonden op NPO 1 door AVROTROS. De act wordt betaald door de AVROTROS en de artiest krijgt een standaardbedrag voor de act, de clip en de kleding, zegt een woordvoerder van de omroep. "De bedragen houden we intern."

250.000 euro

Wel is dat duidelijk dat AVROTROS in totaal ongeveer 250.000 euro kwijt is aan het liedjesfestijn. Dit betaalt de omroep uit eigen zak, onder meer uit de ledenopbrengsten. Een gedeelte van dit geld gaat naar de act van Klein. Een ander gedeelte gaat onder meer naar de reis, hotelovernachtingen voor de entourage, eten en promotieactiviteiten.  Het budget voor de artiest is 'iets' verhoogd vanwege de inflatie. 

Eerste halve finale songfestival wordt avond vol hekserij en kneiterharde rock
Lees ook

Eerste halve finale songfestival wordt avond vol hekserij en kneiterharde rock

Als er extra kosten worden gemaakt voor bijvoorbeeld de kleding, clip of de overnachting voor gasten die niet tot de delegatie (vrienden/familie) behoren, dan komen die voor rekening van de artiest zelf, meldt de omroep.

Het vaste team van Joost bestaat uit zeven mensen: vijf op het podium plus een creative director en een producer. De delegatie wordt gecomplementeerd door personen van de omroep. AVROTROS levert een regisseur, iemand voor het licht en geluid en draagt zorg voor 'visagie en styling, communicatie en voor de leiding van de delegatie'. 

Niet absurd hoog 

Een manager van een inzending die eerder meedeed zegt dat het bedrag voor de act toereikend was. "Het was niet absurd hoog, maar als je goede afspraken maakt kunnen de kosten worden gedekt. Wij werkten goed samen met AVROTROS, dus geld leverde geen problemen op."  

De manager, die niet bij naam genoemd wil worden, mag geen bedragen delen. "Of het genoeg is hangt ook af van de artiest zelf. Je kan het met het budget niet zo gek maken als je zelf wilt, tenzij je zelf bijvoorbeeld een ton inlegt. Voor het decor is relatief weinig geld beschikbaar."

De artiest in kwestie verdiende zelf niet of nauwelijks rechtstreeks aan het avontuur, vertelt de manager. "Maar dat komt later wel. Je krijgt door het songfestival enorm veel aandacht. Al gaat de storm ook redelijk snel weer liggen."  

Half miljoen in totaal 

Die 250.000 euro is niet het hele bedrag dat Nederland kwijt is aan een editie van het Eurovisiesongfestival. De NPO legt volgens de AVROTROS zelf nog 250.000 euro bij 'om de techniek (waaronder ook de televoting), het commentaar, de distributie, uitzendingen en de voorbeschouwingen te bekostigen.' 

Deze EBU-vergoeding verschilt per omroep. De grotere omroepen uit Spanje, Italië, Engeland, Duitsland en Frankrijk betalen het meest. Daarom zijn deze landen automatisch geplaatst zijn voor de finale, wat overigens geen garantie op succes is. 

Waar de NPO dus ongeveer 250.000 euro betaalt om überhaupt mee te mogen doen en het songfestival uit te zenden, lag deze EBU-vergoeding in Duitsland vorig jaar op 473.000 euro en in Spanje op een kleine 348.000 euro. Ter vergelijking: Noord-Macedonië betaalde een jaar eerder iets meer dan 39.000 euro om deel te namen. Het land trok zich een jaar later terug om financiële redenen.

De NPO wil niet uitweiden over de kosten en verwijst door naar de AVROTROS.

Spaanse rekening  

De Spaanse publieke omroep TVE gaf de afgelopen jaren wel inzicht in de kosten die werden gemaakt voor het Songfestival. Over het jaar 2022 had de Spaanse nieuwssite Público een een redelijk gedetailleerd overzicht van de rekening.

Naast de EBU-vergoeding van, toen nog, 302.000 euro gaven de Spanjaarden ongeveer 355.000 euro uit voor het optreden van Chanel en haar achtergronddansers, die derde werden met het liedje SloMo.

De artiesten zelf (84.000 euro), de overnachting van de delegatie (54.000 euro), verschillende technische mensen en materialen (meer dan 100.000 euro) waren hoge kostenposten. Chanel zelf had een speciaal ontworpen jurk aan van bijna 15.000 euro aan. Of Klein het net zo bont maakt is dus niet bekend. Misschien wordt later nog bekend hoeveel het pak met de brede schouders van hem heeft gekost.