Justitie VS onderzoekt misleiding Tesla met claim over zelfrijdende functie
Justitie in de Verenigde Staten onderzoekt of autobouwer Tesla consumenten en investeerders heeft misleid met claims over de zelfrijdende functies van hun Tesla's. Wat speelt er? Vijf vragen.
Tesla biedt al jaren een zelfrijdende functie aan in hun auto's. Maar wie deze functie gebruikt, moet nog steeds goed opletten achter het stuur. De bestuurder blijft verantwoordelijk en moet nog steeds ingrijpen als dat nodig is.
De Amerikaanse justitie is nu een groot onderzoek gestart naar de claims van Tesla over deze functies, en hoe ver die gaan, meldt persbureau Reuters.
1. Welke claims onderzoekt justitie in de VS precies?
Dat is niet bekend, maar Elon Musk, de grote man achter Tesla, belooft al jarenlang dat volledig zelfrijdende auto's er echt bijna zijn. In interviews laat hij vaker doorschemeren dat de zelfrijdende functie van Tesla in potentie zelfs veiliger is dan mensen.
Dat is ook marketing van iemand die auto's wil verkopen.
2. Hoe ver gaat Musk daarin?
In een video van Tesla staat in dikke letters: De persoon in de auto zit hier alleen voor juridische redenen. Hij doet niks, de auto rijdt zichzelf. Dat filmpje is nu zeven jaar oud en wekte toen al de suggestie dat de auto heel erg veel zelf kan en dat je als bestuurder misschien niet zo hoeft op te letten.
3. Justitie denkt dat dat op z'n minst overdreven is?
Klopt, want als je de tekst op de website van Tesla erbij pakt, dan staat er in de kleine lettertjes: "Autopilot, Enhanced Autopilot en Full Self-Driving Capabilitity zijn bedoeld voor gebruik door een volledig oplettende bestuurder, die de handen aan het stuur heeft en voorbereid is om op elk moment zelf in te grijpen."
Dat blijkt ook uit compilaties die je veel op internet ziet: zelfrijdende Tesla's die soms levensgevaarlijke fouten maken. Ook zijn er meerdere gevallen waar de auto recht op een paaltje, auto of muur inrijdt, en je de bestuurder ziet ingrijpen met een flinke ruk aan het stuur.
4. Zijn er ongelukken gebeurd door de zelfrijdende functie?
De Amerikaanse overheid heeft honderden auto ongelukken onderzocht waarbij de autopilot van Tesla aan stond. Bij die ongelukken raakten 54 mensen gewond, en zijn er zelfs 14 mensen overleden.
Het is niet gezegd dat die ongelukken daarmee ook veroorzaakt zijn door die Tesla's. Maar eind vorig jaar werden in Amerika 2 miljoen Tesla's teruggeroepen, vanwege veiligheidsrisico's van verkeerd gebruik van die autopilot
5. Wat betekent dit voor Tesla?
Het is nog niet duidelijk er daadwerkelijk een rechtszaak van komt. Dat zal de tijd leren.
Beleggers zijn niet blij met het nieuws. Gisteren daalde de beurskoers met bijna 2 procent en op het moment van schrijven verliest Tesla nog eens ruim 1 procent.