Boete voor maker Fortnite voor onder druk zetten van kinderen
Het bedrijf dat achter het razendpopulaire spel Fortnite zit, Epic Games, heeft kinderen misleid en onder druk gezet aankopen tijdens het spel te doen. Het spel was zo gemaakt dat kwetsbaarheden van kinderen werden uitgebuit. De Nederlandse toezichthouder ACM wil het bedrijf daarom een boete van 1,1 miljoen euro geven.
Fortnite is gratis, maar wie wat verder wil komen in het spel kan dat doen door zijn of haar spelkarakter te verfraaien. Tegen betaling. Kinderen, de belangrijkste doelgroep van het spel, werden met reclame aangespoord om dit soort aankopen te doen. Dat gebeurde met slogans als 'Get it now' or 'Buy now'.
Verboden handelspraktijk
Dat mag niet. Kinderen mogen niet worden aangezet om iets te kopen. Dat is 'onder alle omstandigheden een verboden agressieve handelspraktijk', aldus de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hier krijgt Epic Games een boete van een half miljoen voor.
Daarbovenop krijgt het bedrijf eenzelfde soort boete vanwege het onder druk zetten van kinderen. Dat gebeurde door timers te gebruiken bij aankopen in de app. "Timers creëren een gevoel van schaarste", aldus de ACM.
FOMO
Hierdoor kregen kinderen het gevoel dat ze snel moesten afrekenen, omdat ze anders de aanbieding mis zouden lopen. De makers van Fortnite speelden met deze trucs in op de angst van kinderen dat ze er anders niet bij zouden horen: FOMO genaamd (Fear of missing out).
Behalve de boete eist de ACM ook dat Epic Games de manier van items aanbieden aanpast. Ook het gebruik van timers wordt - als het aan de ACM ligt - aan banden gelegd. Dit moet voor 10 juni gebeurd zijn. Het bedrijf heeft al toegezegd maatregelen te nemen. De belangrijkste is dat spelers in Nederland die jonger dan 18 zijn, geen items kunnen kopen die korter dan 48 uur te koop zijn.
Het bedrijf is het overigens totaal niet eens met de boete. Er zitten 'aanzienlijke feitelijke onjuistheden' in het besluit van de ACM, vindt Epic Games. Het bedrijf kondigt dan ook aan in beroep te gaan.