Hogere prijs consumenten

Moeder Milka en Côte d'Or krijgt boete van 337 miljoen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPMoeder Milka en Côte d'Or krijgt boete van 337 miljoen
RTL

Mondelez International, het bedrijf achter onder meer Côte d'Or, Milka, Oreo, Ritz en Toblerone, heeft belet dat eigen producten werden doorverhandeld van het ene EU-land naar het andere. Het chocoladebedrijf wilde zo de prijs in sommige lidstaten hoog houden.

Daarmee heeft het bedrijf de vrije marktwerking beperkt en daarom krijgt het van de Europese Commissie een boete van 337,5 miljoen euro. Het Amerikaanse Mondelez heeft de Europese concurrentieregels geschonden door te beletten dat producten werden doorverhandeld naar andere EU-landen, zegt Eurocommissaris Margrethe Vestager.

Zo maakte Mondelez een eind aan de verkoop van sommige chocoladerepen in Nederland, om te voorkomen dat die in België zouden terechtkomen. Daar vroeg het bedrijf een hogere prijs aan inkopers.

Choco-oorlog: Milka en Ritter Sport voeren strijd over vierkante vorm
Lees ook

Choco-oorlog: Milka en Ritter Sport voeren strijd over vierkante vorm

Ook weigerde het repen leveren aan een afnemer in Duitsland, omdat die de repen weer in België, Oostenrijk, Bulgarije en Roemenië wilde verkopen. In die landen is de prijs hoger. Als je daar dan goedkopere repen gaat importeren, dan kun je die tegen een lagere prijs van de hand doen, wat Mondelez dus niet wilde.

Machtsmisbruik

De Amerikanen benadeelden dus consumenten in de Europese Unie, aldus de Europese Commissie. Ook doordat er zo in sommige landen minder producten van Mondelez in de schappen lagen. Daarbij misbruikte het bedrijf volgens de Commissie de dominante positie die het heeft.

Mondelez is één van de grootste fabrikanten van chocolade en koekjes in de wereld. 

Consumenten benadeeld

"Dit zijn heel ernstige beperkingen aan de werking van de vrije markt", zegt Vestager. Mondelez deelde volgens haar de markt kunstmatig op, waardoor sommige consumenten te veel betaalden.

Een belangrijk onderdeel van de Europese Unie is juist de gemeenschappelijke interne markt, waardoor er niet sprake is van 27 kleinere aparte markten, maar van één grote, met zo'n 450 miljoen inwoners. Het is de grootste interne markt in de wereld.

Mede omdat ze geen rekening hoeven houden met verschillende regels voor elk land, moet het voor bedrijven goedkoper zijn om hun producten in die ene grote markt te verkopen, wat dus gunstig is voor consumenten.

Afschrikkende werking

Mondelez hield zich alles bij elkaar tussen 2006 en 2020 minstens 22 keer niet aan de Europese regels om consumenten te beschermen, aldus de Europese Commissie. Vestager hoopt dat de boete bedrijven zal afschrikken om ook de concurrentieregels voor de interne markt te dwarsbomen.

Volgens Mondelez gaat het om 'geïsoleerde incidenten' uit het verleden. Veel van de transacties vonden plaats met afnemers waarbij sprake was van 'sporadische en vaak eenmalige verkopen en een beperkt aantal kleine distributeurs die actief zijn in landen waar Mondelez niet actief was', aldus de onderneming.

De opbrengst van boetes die de Europese Commissie oplegt om consumenten te beschermen, wordt overigens niet voor specifieke uitgaven bestemd. Mocht door boetes de Commissie geld overhouden, dan krijgen lidstaten, zoals Nederland, later naar rato een deel van dat overschot terug.

Lees meer over
MilkaMondelezEuropese Commissie