Essent voert terugleverkosten in en verlaagt stroomtarief
Essent verlaagt het variabele stroomtarief met 35 procent. Tegelijkertijd voert de energieleverancier terugleverkosten in voor klanten met zonnepanelen.
Dat maakt het vandaag bekend. Per 1 juli gaat het nieuwe tarief in. Volgens Essent gaan klanten zonder zonnepanelen er zo ruim 250 euro per jaar op vooruit, bij een gemiddeld verbruik van 2900 kWh en 1300 kubieke meter gas.
De tariefsverlaging geldt overigens ook voor klanten met zonnepanelen. In totaal geldt het nieuwe tarief voor bijna 1 miljoen huishoudens met een variabel contract.
Hoeveel terugleverkosten klanten gaan betalen, hangt af van de hoeveelheid stroom die ze terugleveren aan het net. Hoe meer je teruglevert, des te hoger de kosten die Essent in rekening brengt. De terugleverkosten gelden voor klanten met een variabel contract en klanten die na 1 juni een vast contract afsluiten bij Essent.
Klanten die 1000 kWh per jaar terugleveren, gaan 9,47 euro per maand betalen. Lever je twee keer zoveel terug, dan wordt dat ruim 20 euro. Je betaalt bij Essent terugleverkosten voor alle stroom die je teruglevert, niet alleen het deel dat overblijft na salderen.
Volgens Essent blijven zonnepanelen wel aantrekkelijk. Ze zijn in gemiddeld 8 jaar terugverdiend. Daarna leveren ze nog gemiddeld 17 jaar stroom en dat levert je per jaar een besparing op van gemiddeld 600 euro op, aldus de energieleverancier.
Kosten voor terugleveren
Eerder voerden onder meer Vattenfall, Eneco, BudgetEnergie en Vandebron al terugleverkosten voor zonnestroom in. Als klanten opgewekte zonne-energie terugleveren aan het net zorgt dat voor kosten voor energieleveranciers.
Het kost de bedrijven namelijk ook geld, onder meer omdat stroom die in de zomer wordt teruggeleverd minder waard is dan stroom die in de winter wordt gebruikt. Ook zijn de bedrijven veel geld kwijt om het overbelaste energienet in balans te houden.
'Verduurzamingspot'
Essent schermt ook met een 'verduurzamingspot', voor bestaande klanten. Het gaat hier om een bedrag van 500.000 euro, oftewel 0,50 euro per huishouden dat klant is.
Klanten krijgen een 'aanbod op maat', maar dat geldt alleen voor klanten die meedoen aan het loyaliteitsprogramma. Klanten kunnen zo onder meer korting krijgen op een warmtepomp, op een laadpaal of zonnepanelen, of meedoen aan een proef met een thuisbatterij.