Flink verlies

Marketingbedrijf RUMAG failliet

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPMarketingbedrijf RUMAG failliet
RTL

Rumag, het bedrijf dat onder meer bekend is door T-shirts, mokken en ballonnen met grappig bedoelde teksten erop, is failliet. Cijfers over hoe het bedrijf vorig jaar draaide zijn er niet, maar over 2022 werd een flink verlies geleden.

'Niet.mijn.probleem' op een mok, een deurmat waarop staat 'Rot.op', of een ovenwant met de tekst 'Aangebrande.tengels'. Je kon ze bestellen bij Rumag, met altijd de kenmerkende punt tussen twee woorden. 

Het bedrijf begon in 2016. Bij de beschrijving van de activiteiten staat: "Het ontwerpen, het produceren en het verkopen – al dan niet via internet – van kledingaccessoires in de ruimste zin van het woord."

Topman RUMAG stapt op na kritiek Lubach
Lees ook

Topman RUMAG stapt op na kritiek Lubach

Nu staat op de website, die op moment van schrijven nog in de lucht is, een grote hoeveelheid producten. Ook T-shirts, hoodies, sweaters en huispakken in het oranje, met het oog op het komende EK voetbal.

Verlies

Maar de zaken gingen blijkbaar niet zo goed, want RUMAG is gisteren door de rechter in Amsterdam failliet verklaard. De meest recente cijfers die bij de Kamer van Koophandel zijn gepubliceerd, zijn die over 2022. Dat gebeurde eind december. Het blijkt dat er over 2022 een flink verlies van bijna 1,3 miljoen euro werd geleden.

Het eigen vermogen was eind 2021 al negatief, maar door het verlies over 2022 werd dat nog slechter: min 1,7 miljoen eind 2022. Daarmee was het bedrijf al technisch failliet te noemen.

'Onderzoek naar doorstart'

David van Oosten Slingelandt, financieel directeur van moederbedrijf Just Another Media, dat ook failliet is verklaard, wilde geen commentaar geven.

Charlotte de Haan, die samen met curator Sylvain Saris het faillissement van RUMAG behandelt, zegt evenmin veel kwijt te kunnen. "We zitten nog in de inventarisatiefase, we zijn nog de mogelijkheid van een doorstart aan het onderzoeken." Volgens haar heeft al een aantal partijen zich gemeld, hoeveel precies zegt ze niet te weten.

Over de oorzaak van het faillissement is het volgens De Haan nog te vroeg om een uitspraak te doen. Of 2023 al dan niet beter verliep dan 2022 zegt ze nog te onderzoeken.

Leek optimistisch over 2023

In de jaarrekening over 2022 leek het bestuur van RUMAG nog optimistisch. "De continuïteit van de vennootschap hangt in hoge mate af van de bereidheid van de groepsmaatschappijen/aandeelhouders deze Financiering te continueren en aan te vullen. Er zijn inmiddels concrete toezeggingen hierover door groepsmaatschappijen/aandeelhouders gedaan", stond er te lezen. Maar blijkbaar is het toch misgegaan.

Lubach

Vier jaar geleden kwam RUMAG negatief in het nieuws toen het televisieprogramma Zondag met Lubach zijn pijlen richtte op het bedrijf. RUMAG probeerde volgens het programma geld te verdienen aan de coronacrisis, door speciale T-shirts te verkopen voor het Rode Kruis, maar daar zelf per T-shirt flink wat aan over te houden.

Ook bleek een aantal teksten, al dan niet in vertaalde vorm, te zijn gekopieerd van internet en social media.

Aanvankelijk zeiden ze bij RUMAG nog te kunnen lachen om de uitzending van Lubach. Maar later legde oprichter Thijs van der Heide zijn functie als CEO neer vanwege alle commotie. Ook stopte RUMAG met de verkoop van de artikelen.

Lees meer over
RUMAGFaillissementMarketing en Verkoop