Klimaatverandering zorgt voor meer autoschade
Stormen, hagel en regen. Het klimaat verandert en dat merken ook de Nederlandse verzekeraars. Alleen een extreme hagelbui in Zuid-Europa zorgde in juli vorig jaar al voor 45 miljoen euro schade, doordat auto's veranderden in poffertjespannen.
Het was niet de enige hagelbui. In totaal claimden automobilisten met door hagel beschadigde auto's in 2023 60 miljoen euro. In 2022 was dat slechts 16 miljoen, een gigantisch verschil. Dat blijkt uit de klimaatschademonitor van het Verbond van Verzekeraars met alle klimaatgerelateerde schade in het afgelopen jaar. Het gaat om schade door bliksem, hagel, neerslag, overstroming, vorst en storm.
Aan totale klimaatschade aan auto's, bijvoorbeeld ook door omgevallen bomen, werd 112 miljoen euro geclaimd.
Lichtpuntje
Er is ook een lichtpuntje. De totale schade, inclusief die aan woningen, bedroeg in 2023 'slechts' 357 miljoen euro. Veel, maar een jaar eerder was het maar liefs 933 miljoen euro.
"Toen hadden we verschillende winterstormen in Nederland", legt Richard Weurding, directeur van het Verbond van Verzekeraars uit aan RTL Z. In 2023 zorgde zomerstorm Poly voor de meeste schade met een kostenpost van 83 miljoen euro.
Vrijwel heel Europa kreeg afgelopen zomer te maken met extreem weer. In Slovenië en Frankrijk waren grootschalige overstromingen, Italië kende extreme hagelbuien met stenen zo groot als pingpongballen, in Griekenland vlogen uitgestrekte bosgebieden in brand.
Weerbericht in de gaten houden
Toeristen moeten volgens Weurding de weerberichten en berichten in de media goed in de gaten houden. "Zorg dat je jezelf in veiligheid brengt, alles goed vast zet en dingen die rond kunnen vliegen naar binnen haalt. We moeten nu het klimaat verandert echt bewust gaan nadenken over preventie, en ons aanpassen aan het weer."
Dat gaat wat hem betreft ook over de vraag hoe en waar huizen gebouwd worden en of we rivieren meer ruimte moeten geven. "We kunnen niet meer zomaar bouwen op risicovolle locaties, zoals uiterwaarden van rivieren en buitendijkse gebieden", aldus Weurding. "Hogere en zwaardere dijken lossen niet alles op."
Als er meer autoschade geclaimd wordt, gaan de verzekeringspremies regulier omhoog. Weurding wil daar vanwege mededingingswetgeving geen uitspraken over doen. "Een premie wordt door meerdere factoren bepaald. Niet alleen door weersomstandigheden, maar bijvoorbeeld ook door de reparatiekosten. Uiteindelijk moet een individuele verzekeraar bepalen wat ze met de premies gaat doen."
Verzekeraars kunnen bijvoorbeeld ook kiezen om met minder winst genoegen te nemen, als er genoeg algemene reserves (spaargeld) zijn. "De resultaten staan bij autoverzekeringen wel onder druk."