Pas op voor Spaanse autoverhuurders: 'Troggelen geld af met trucs en leugens'
Vakantiegangers die in Spanje een auto huren moeten opletten. Verhuurders proberen consumenten geld afhandig te maken met 'verkooppraatjes, trucs en leugens' over bijvoorbeeld verzekeringen of kosten bij schade.
Dat zegt de Consumentenbond na een analyse van duizend online reviews en klachten over de autoverhuurders. De bond nam zelf ook de proef op de som en reserveerde een dozijn auto’s bij verschillende verhuurders om vervolgens naar Spanje af te reizen.
De Consumentenbond huurde auto's bij onder meer: Firefly, Hertz, Sixt, Alamo/Enterprise, OK Mobility, ClickRent, Dollar/Thrifty, RecordGo en AVIS/Budget.
Eenmaal aan de balie van de verhuurders zijn consumenten overgeleverd aan de trucs van de verkoopmedewerkers, zegt de bond. De bedrijven werken op provisiebasis, werknemers krijgen een beloning als er producten worden verkocht. Het is een systeem dat ervoor zorgt dat 'mensen misleid blijven worden.'
'Vooral verzekeringen aangesmeerd'
"Klanten krijgen dingen aangesmeerd en vooral verzekeringen", zegt woordvoerder Babs van der Staak. "Ook als je er hier al eentje hebt, dan zeggen ze: het is toch nodig." En dan wordt je best onder druk gezet, aldus Van der Staak. En dat gebeurt vaak niet op de meest vriendelijke manier.
Volgens de bond wordt 40 procent van alle vakantieauto’s die Nederlanders huren, gehuurd in Spanje.
De medewerkers halen 'alles uit de kast' om mensen extra te laten betalen voor verzekeringen, maar bijvoorbeeld ook voor de wegenwachtservice, navigatiesystemen of grotere auto’s. "Dan zeggen ze: met deze auto mag je de snelweg niet op", aldus Van der Staak.
Goldcar spant volgens de bond de kroon: daar moet worden bijbetaald voor een verzekering die optioneel is en krijgen consumenten een niet bestaande belasting voor de kiezen. Ongeveer de helft van de ruim driehonderd klachten over autohuur in Spanje, die in de afgelopen 5 jaar binnenkwamen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC), ging over Goldcar.
Blind tekenen
De bond merkt ook dat er schimmig wordt gedaan over bijkomende kosten voor schade of een tank die niet vol is bij terugkomst. "Enkele verhuurders weigerden bestaande schade aan te tekenen op het verhuurformulier", zegt de bond. Ook werd er niet getekend voor goede ontvangst, moesten klanten blind tekenen voor een contract of was dat contract enkel in het Spaans.
"Verschillende malen stonden huurauto’s in donkere garages waar eventuele schade niet zichtbaar was."
Wie een auto wil huren doet er volgens de Consumentenbond goed aan om al vanuit Nederland de zaakjes goed te regelen, inclusief een verzekering zonder eigen risico. Of met een losse verzekering voor dat eigen risico, zodat op bestemming alle extra’s kunnen worden afgeslagen. "Kijk ook goed of er schade is aan een auto en laat het bedrijf tekenen voor goede ontvangst", aldus Van der Staak.