Zo voorkom je drukte bij de laadpaal richting de wintersport

Door Joris Heijkant··Aangepast:
© iStockZo voorkom je drukte bij de laadpaal richting de wintersport
Onderzoek

Met de elektrische auto op wintersport? Bereid je dan voor op drukte bij de laadpalen onderweg. Maar wie op slimme tijden vertrekt, kan lange files voor het laden voorkomen.

Laadpaaldrukte is het grootste probleem op de routes naar Oostenrijk en Italië, zo bleek uit data van laadpaalplatform Eco-Movement. In deze data zit onder andere de gemiddelde bezettingsgraad van laadpalen, waaruit je de drukte bij de verschillende laadstations kunt afleiden. We keken naar de twee populairste wintersportmomenten voor Nederlanders: de kerstvakantie en de voorjaarsvakantie.

Het maakt wel uit wanneer je gaat. In de kerstvakantie is de route naar Oostenrijk bijvoorbeeld een stuk drukker, terwijl in de tweede week van de voorjaarsvakanties (dit jaar zijn het midden en zuiden van het land dan vrij) aanschuiven is in de richting van Italië. Onderstaand een vertrekadvies per route.

De Franse Alpen 

De Frankrijk-ganger heeft geluk: de laadpaalbezetting op deze route is vrij gunstig ten opzichte van andere bestemmingen. Ter vergelijking: de drukste dag richting Frankrijk is een normale dag op de route naar Oostenrijk. Wie echt zo goed als zeker wil zijn van een laadplek houdt het advies in het achterhoofd dat we hebben voor bijna elke route: vermijd zaterdagen. In de kerstvakantie zijn dit de drukste dagen, met een uitschieter op 6 januari, de dag dat veel mensen terugkomen. In de voorjaarsvakantie is alleen 10 februari een no go, dat is de drukste dag in de Franse wintersportperiode.

Oostenrijk 

Voor die andere klassieke wintersportbestemming, Oostenrijk, is ons 'niet op zaterdag'-advies nog dringender. Zondagen en vrijdagen is het minder druk bij de laadpalen, met uitzondering van de 'middelste' vrijdag in de kerstvakantie (dit jaar 27 december) waarop het ook steendruk is. Mocht je toch op deze dagen gaan rijden, dan kan het uit om wat later te vertrekken of een hotelovernachting onderweg te nemen: 's avonds, 's nachts en in de vroege morgen is er veel meer plek bij de laadpalen. Vroeg vertrekken heeft alleen zin voor het eerste deel van de reis: uiteindelijk kom je dan later alsnog in de drukte terecht.

Wie naar Oostenrijk gaat, ondervindt vooral in de kerstvakantie hinder van de drukte. In de voorjaarsvakantie is het (vooral buiten de zaterdagen) een stukje rustiger. Desondanks kan het ook in deze week uit om een alternatieve route te rijden: in plaats van via Neurenberg rijd je dan via Karlsruhe en Stuttgart. Op die route is er vooral in de voorjaarsvakantie meer plek bij de laadpalen.

Italië

Wie naar Italië rijdt, volgt deze route ook grotendeels. We hebben bij deze route de Sella Ronda als eindpunt genomen, en juist op het laatste stuk van deze route is het vaak wat drukker. Probeer je laadmomenten hier zo te timen dat niet ‘s middags een laadpaal nodig hebt, dan is er een grote kans op laadpaalfiles.

De week dat het midden en zuiden voorjaarsvakantie hebben (22 februari tot en met 2 maart 2025) is het ontzettend druk op deze route. Zelfs 's avonds en 's nachts zien we dan een enorme bezetting. Houd er in die week rekening mee dat je wat extra tijd nodig hebt om te laden, de drukte vermijden zit er dan niet echt in.  

Zwitserland 

De rit richting Zwitserland is makkelijker in de voorjaarsvakantie. 11 en 17 februari is het wel wat drukker, maar dat is behapbaar zolang je te veel laden in de middag kunt vermijden. In de tweede week van de voorjaarsvakanties is er zelfs op de drukste uren vaak plek.

Rond de kerst is het wel een stuk drukker in Zwitserland en omstreken. Vooral op de kerstdagen zelf staan er files. 2 januari 2024 was de drukste dag uit de hele dataset. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de Berchtoldstag, een nationale feestdag waarop de Zwitsers elkaar gelukkig nieuwsjaar wensen. Niet de beste dag om te gaan rijden. 

Tips? Mail de redactie 

Ga je ook op wintersport met een elektrische auto en wil je wat vertellen over je ervaringen? Stuur dan een mail met telefoonnummer naar de redactie.  

Verantwoording  

Voor dit stuk maakte RTL gebruik van laadpaaldata van Eco-Movement, een bedrijf dat zich specialiseert in data rondom laadpalen voor elektrische voertuigen. Deze (geanonimiseerde) data bevat de drukte bij laadpalen op de routes van en naar bekende skigebieden. Het gaat hier om de drukte in het afgelopen skiseizoen, aankomend jaar kan de drukte afwijken. We gebruikten de snelste routes naar de volgende gebieden in onze analyse. 

  • Zell Am See (Oostenrijk) 
  • Chamonix en La Plagne (Frankrijk) 
  • Zermatt (Zwitserland) 
  • Sella Ronda (Italië)