Tech

'Amazon gebruikt data verkopers voor ontwikkeling eigen producten'

Door Joep Westerveld··Aangepast:
© ANP'Amazon gebruikt data verkopers voor ontwikkeling eigen producten'
RTL

Medewerkers van Amazon hebben gevoelige data van onafhankelijke verkopers op hun platform gebruikt om concurrerende producten in de markt te zetten.

Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van interne documenten van het bedrijf en interviews met twintig medewerkers en oud-medewerkers.

Een voorbeeld is de zogenoemde kofferbakorganizer, een goedlopend product van een bedrijf dat de webwinkel van Amazon gebruikte voor de verkoop ervan. Amazon verzamelde data over de verkoopcijfers, hoe veel de verkoper aan Amazon betaalde voor marketing en bezorging, en hoe veel Amazon verdiende aan elke verkoop.

Later zette de webgigant zelf een vergelijkbaar product in de markt.

'Medewerkers overtreden bedrijfsbeleid'

Amazon heeft altijd gezegd dat het de verkoopdata die het verzamelt nooit gebruikt om te concurreren met bedrijven die gebruikmaken van het platform. Nate Sutton, hoofd juridische zaken van het bedrijf, verklaarde dat in juli zelfs onder ede in het Amerikaanse Congres.

Maar uit de interviews van The Wall Street Journal blijkt dat Amazon dat wel degelijk doet. Werknemers van het bedrijf zouden op die manier beter kunnen bepalen wat de beste prijs is voor de Amazon-producten, welke eigenschappen ze moeten hebben en wat lucratieve markten zijn voor Amazon om te betreden.

In een reactie aan de krant legt Amazon de fout bij de medewerkers die zich hiermee bezighouden. Volgens het bedrijf overtreden zij hiermee het bedrijfsbeleid. "Wij verbieden expliciet het gebruik van dit soort data om te bepalen welke producten we moeten gaan verkopen."

Amazon zegt dat het een intern onderzoek instelt om de onderste steen boven te krijgen.

EU opent onderzoek naar machtsmisbruik Amazon: consument waarschijnlijk benadeeld
Lees ook

EU opent onderzoek naar machtsmisbruik Amazon: consument waarschijnlijk benadeeld

Brussel heeft Amazon op de korrel

Amazon zou niet het eerste bedrijf zijn dat verkoopgegevens gebruikt om zelf concurrerende producten te verkopen. Supermarkten, drogisten en warenhuizen doen al jaren precies dat. Het verschil is dat Amazon veel en veel meer informatie binnenkrijgt over producten dan de gemiddelde drogisterijketen.

Vorig jaar begon de Europese Commissie een onderzoek naar machtsmisbruik van Amazon. De Commissie wil weten of de manier waarop Amazon gebruikmaakt van gevoelige informatie van verkopers leidt tot hogere prijzen voor consumenten. In dat geval zou het bedrijf de Europese concurrentieregels schenden.

Kijk ook: Amazon gestart in Nederland

Lees meer over
AmazonEuropese CommissieWebwinkelConcurrentie