Anderhalve meter afstand in de bioscoop, kan dat wel?
Met zijn allen naast elkaar op het rode pluche van de bioscoopzaal – dat mag voorlopig niet. Daarom werken de bioscopen aan een protocol om afstand te houden en tóch open te kunnen. Maar hoe houd je een bioscoop ondanks die maatregelen winstgevend?
Het protocol van de bioscopen wordt momenteel beoordeeld door de overheid, maar de grote lijnen zijn al wel bekend. Een van de strengste maatregelen die de bioscopen gaan nemen: veel minder bezoekers in een zaal. Gemiddeld is een zaal straks nog maar 25 tot 30 procent gevuld. In grote zalen gaat een maximum gelden van 100 bezoekers.
Maar met nog maar een kwart van de bezoekers, komen bioscopen al snel in de problemen.
Toch willen de bioscopen snel open – iets is immers beter dan niets. Gulian Nolthenius, directeur van branchevereniging NVBF: "Momenteel zijn bioscopen volledig gesloten. Dat is natuurlijk dramatisch. Met de juiste maatregelen hopen we zo snel mogelijk weer -beperkt - open te kunnen. Na de beperkte opening hopen we natuurlijk dit op termijn verder te kunnen uitbreiden richting de reguliere situatie."
Niet winstgevend
Met een bezetting van een kwart van de bezoekers, maakt een bioscoop geen winst, zegt Nolthenius: "Dat is een verliesgevende situatie. Er is weinig waar een bioscoop op kan besparen. De meeste verhuurders zijn niet bereid tot een huurkorting, dat baart ons zorgen. Ook contracten met andere leveranciers heronderhandelen is lastig, omdat die natuurlijk ook in de problemen zitten door deze crisis. En om alle maatregelen in goede banen te leiden is er eerder meer dan minder personeel nodig."
Hoe duur zou een kaartje moeten worden in de anderhalvemeterbioscoop? Een bierviltjesberekening, op basis van de meest recente jaarrekening uit 2018 van Pathé, de marktleider in de Nederlandse bioscoopmarkt:
Bezoeker levert 13,50 op
In dat jaar trok Pathé 15,5 miljoen bezoekers. De kaartverkoop bracht 142,7 miljoen op, omgerekend 9,21 euro per kaartje. Maar Pathé verdient niet alleen aan de tickets: per bezoeker werd er gemiddeld 3,34 verdiend aan popcorn, cola en ander eten en drinken.
Daarnaast verdient het bedrijf nog geld aan advertenties en verhuur voor bijvoorbeeld bedrijfsevenementen. Die inkomsten zijn goed voor nog eens 92 cent per bezoeker.
In totaal levert een bezoeker dus bijna 13,50 euro op.
Uitgaven
Dan de uitgaven: volgens de jaarrekening lagen de bedrijfskosten in 2018 op bijna 172 miljoen euro. Hier komt nog een reclamebudget van 3,75 miljoen bij, en een afdracht van ruim 5 miljoen aan het Franse moederbedrijf.
Waar de bedrijfskosten precies uit bestaan, is niet bekend. In deze post zitten onder meer de huur van gebouwen, het personeel, de inkoop en het bedrag dat Pathé aan de filmdistributeurs betaalt voor de rechten op de films die vertoond worden.
Alles bij elkaar opgeteld is de bioscoop ruim 180 miljoen kwijt, omgerekend zo'n 11,70 per bezoeker. Al met al blijft er dan voor elke bezoeker 1,80 euro aan winst over.
Kwart bezoekers
Maar dat was vóór de coronacrisis. Want hoe zit dat als je nog maar een kwart van je bezoekers kan toelaten?
Zoals gezegd is er weinig waarop bespaard kan worden. Er worden wat minder films ingekocht, maar dat was het dan wel zo'n beetje. Stel dat alle kosten gelijk blijven, dan zou Pathé per bezoeker bijna 47 euro kwijt zijn.
Voor nu maken de bioscopen gebruik van de regelingen van de overheid. "Wij willen geen personeel hoeven ontslaan," zegt Nolthenius, "want als de bioscopen straks weer open mogen, hebben we iedereen hard nodig." Maar of dat ook op lange termijn rendabel is, is dus maar zeer de vraag.