'Moederbedrijf TikTok boekt meer dan 17 miljard omzet'
TikTok’s moederbedrijf Bytedance groeit als kool. De omzet van het bedrijf is in een jaar tijd meer dan verdubbeld. Andere socialemediareuzen zoals Facebook en Google zullen op hun hoede zijn. Want iedere euro die adverteerders uitgeven bij ByteDance, geven ze niet uit bij hen.
De cijfers van ByteDance zijn indrukwekkend. De omzet groeide in een jaar tijd van 7,4 miljard dollar in 2018 naar 17 miljard dollar (15,5 miljard euro) in 2019. Onderaan de streep bleef er een winst over van 3 miljard dollar. Dat vertellen bronnen die de cijfers kennen tegen Bloomberg.
Het bedrijf geeft zelf geen informatie over hoe het financieel gaat. Omdat het geen beursgenoteerd bedrijf is, hoeft het dat ook niet te doen.
ByteDance is vooral bekend van TikTok, de sociale video-app die ook in Nederland ontzettend populair is. En die populariteit is tijdens de coronacrisis flink toegenomen. Emerce zag cijfers in van TikTok en daaruit blijkt dat er 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers zijn.
ByteDance in cijfers: 1,5 miljard gebruikers
Op alle apps en platforms heeft ByteDance wereldwijd meer dan 1,5 miljard gebruikers. Het bedrijf heeft naast TikTok meer apps, waaronder een Chinees zusje van TikTok genaamd Douyin, nieuwsdienst Toutiao en een videoplatform iXigua.
Toch is TikTok het grootste succesnummer van ByteDance. De app is samen met de Chinese evenknie Douyin in totaal meer dan 2 miljard keer gedownload en werd vorig jaar, vaker gedownload dan Facebook.
Zo verdient ByteDance aan TikTok
ByteDance verdient op meerdere manieren geld met TikTok. Aan de ene kant zijn er in-app aankopen. Je kunt in TikTok valuta kopen waarmee je virtuele kado’s kunt kopen. Die kun je sturen aan andere gebruikers. Daar leverde TikTok alleen in april al 78 miljoen dollar op, het gros afkomstig uit China. Dat blijkt uit gegevens van app-analysebureau Sensor Tower.
Om dat in perspectief te plaatsen: YouTube stond op een tweede plaats met 76 miljoen dollar omzet. Tinder kwam op de derde plaats met 35 miljoen dollar omzet.
Andere techreuzen bang voor ByteDance
Dan zijn er nog de advertenties. Hoeveel het bedrijf daaraan verdient, weten we niet. Maar analisten denken dat het onvermijdelijk is dat de stijgende populariteit van TikTok ten koste gaat van de advertentie-inkomsten van andere techreuzen.
Facebook en Google moeten daar het meeste voor vrezen. Facebook boekte afgelopen jaar een omzet van 17,4 miljard dollar, vooral met advertenties. Instagram, dat ook van Facebook is, zorgt voor een kwart van die omzet, meldde Bloomberg al eens.
En ook Google kan met YouTube niet anders dan TikTok zien als concurrent. Met advertenties op YouTube verdiende Google het afgelopen kwartaal 3 miljard dollar, iets minder dan 10 procent van de totale omzet. In heel 2019 was de omzet van YouTube 15 miljard dollar.
Adverteerders enthousiast
Honderden, zo niet duizenden merken zijn enthousiast over de explosieve groei van de app, zei Blake Chandlee van TikTok in interview met Financial Times. Chandlee is verantwoordelijk voor het uitbouwen van de advertentiesamenwerkingen in de VS. Saillant detail: voor zijn tijd bij TikTok was hij hoofd-advertenties bij Facebook.
Daarnaast werkt TikTok ook aan manieren om direct te kunnen winkelen in de app. Nog een manier om geld te verdienen die we ook zien bij Facebook.