Google-auto's meten veel luchtvervuiling in delen Amsterdam
De luchtvervuiling in drukke straten in Amsterdam is tot drie keer hoger dan in straten met weinig verkeer. Dat blijkt uit metingen door auto's van Google die waren voorzien van sensoren.
Met het project Air View hebben de gemeente Amsterdam, de Universiteit Utrecht en Google samen de luchtkwaliteit in de hoofdstad in kaart gebracht.
Met name door het gemotoriseerde verkeer is de concentratie ultrafijn stof, roet en stikstofdioxide in drukke straten een stuk hoger. De hoogste concentraties vervuilende stoffen zijn te zien bij de belangrijkste toegangswegen van de stad.
Als het gaat om ultrafijn stof, stikstofdioxide en roet scoort de ringweg A10 het hoogst. Verder zijn rondom de binnenstad de concentraties hoger dan in wijken die verder van het centrum liggen, zoals Noord, Nieuw West en Zuid-Oost.
Amsterdammers leven korter
De luchtkwaliteit heeft invloed op de volksgezondheid. Zo leven Amsterdammers volgens Google gemiddeld een jaar korter door het inademen van vervuilde lucht. Door precies te meten waar het slecht is gesteld met de luchtvervuiling, kunnen er voor die gebieden extra milieuplannen worden gemaakt.
Sensoren
De Google-auto's zijn uitgerust met speciale sensoren, die de vervuiling registreerden in een periode van negen maanden in 2019 en 2020. De auto's hebben ongeveer 6 miljoen metingen gedaan terwijl ze door Amsterdam reden om foto's te maken voor Street View. De resultaten zijn een aanvulling op de metingen van de vaste meetstations die al in Amsterdam te vinden zijn.
"Het is van cruciaal belang om te beschikken over deze zeer gedetailleerde stadskaarten van luchtverontreiniging, vooral wanneer we het hebben over de schadelijke deeltjes die nog niet zijn vastgelegd in regelgeving, zoals ultrafijn stof", zegt Roel Vermeulen, hoogleraar Milieu-epidemiologie en exposoom Analyse aan de Universiteit Utrecht. "Met Project Air View hebben we deze 'onzichtbare' deeltjes nu zichtbaar gemaakt. Het geeft ons de kans te onderzoeken wat de gezondheidseffecten zijn van deze kleine deeltjes en of er behoefte is aan nieuwe regelgeving."
"Door in elke straat in de stad rond te rijden kunnen we voor elke 30 meter nauwkeurig bepalen wat daar de luchtverontreiniging is. Dat is veel nauwkeuriger dan we nu kunnen met de huidige meetstations en modellen", zegt Vermeulen.
Eerder hebben de Google-auto's metingen verricht in Kopenhagen, Dublin en Londen. De Universiteit Utrecht heeft de twee Street View-auto’s en de meetapparatuur overgenomen en zal ze inzetten voor het meten van de luchtkwaliteit in meerdere Europese steden.
Emissiezones op Google Maps
Google voegt de komende weken ook een nieuwe functie toe aan Google Maps in Amsterdam die de lage emissiezones in de stad zichtbaar maakt. Bestuurders zien daarmee als ze door een milieuzone navigeren en of een voertuig in het gebied is toegestaan.
Bright is verhuisd naar Bright.nl
Nieuwe artikelen van Bright zijn voortaan te vinden op Bright.nl.
Kijk ook onze video's op YouTube.
En luister onze podcast.